Pro ochranu ovzduší je ostravská dálnice pomalejší

Ostrava – Ministerstvo dopravy snížilo rychlostní limit na dálnici D1 v Ostravě na 110 kilometrů za hodinu. Opatření zdůvodnilo péčí o zdraví místních obyvatel a kvalitu ostravského ovzduší. Ostravský magistrát ale takový důvod považuje za absurdní, naopak prý stahuje auta do městských ulic. Někteří odborníci potom zpochybňují, že se snížením rychlosti o 20 kilometrů za hodinu skutečně výrazně sníží emise.

V 9 hodin ráno zahaluje dopravní značku s rychlostí 110 kilometrů v hodině a nápisem ochrana ovzduší všeobjímající ostravský smog. Na dohled je elektrárna, chemička, spalovna, ropné laguny, koksovna, čistírna odpadních vod. Dýmajících komínů je tak víc než aut na dálnici. Podle vedení města je to proto, že zpomalenou dálnici využívá méně řidičů, kteří však jezdí jinudy.

„Dálnice je bohužel prázdná, podle mne se životní prostředí má řešit jinak,“ zlobí se náměstek ostravského primátora Aleš Boháč. Ministerstvo dopravy však trvá na svém – ostravský úsek dálnice D1, který je v současnosti přístupný bez poplatku, zůstane zpomalen kvůli ochraně ovzduší. „Je to pilotní projekt, který má za účel snížení emisí a tím i ochranu životního prostředí,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Marek Illiaš.

Reportáž Dagmar Famfulíkové (zdroj: ČT24)

Podle odborníků je ale omezení na 110 km/h z hlediska ochrany ovzduší zcela absurdní. „Je třeba říct, že silnější vozidla, která po dálnici jezdí, naopak při 130 budou mít emisní charakteristiky lepší než při 110,“ podotýká hygienik Jiří Bílek. Přitom stodesítkou snižování rychlosti nekončí. Na třech místech se jezdí pouze šedesátkou. To sice není kvůli ochraně životního prostředí, ale kvůli obavám z technického stavu mostů, řidičům je to ale jedno. Zpomalená dálnice je neláká a raději volí cestu hustě obydlenou částí města. „Tohle považuji za velmi špatné pro plynulost silničního provozu. Dálnice neplní funkci dálnice,“ říká náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. Ministerstvo životního prostředí, které bezplatnou dálnici prosazovalo, potom odmítlo smysluplnost snížené rychlosti komentovat.

Dopravní značky, které řidičům komplikují život, chce město vyfotit. Na ani ne desetikilometrovém úseku jich je asi 40. Fotografie pak městu poslouží jako argument při jednáních, aby se stotřicítka na dálnici vrátila.