OREDO trápí nejen cestující, ale i řidiče

Pardubice – Nezdařilé zavedení nového integrovaného dopravního systému má za sebou Pardubický kraj. Na nové jízdní řády a nedokonalé návaznosti železničních a autobusových spojů si od počátku stěžují cestující. Nyní se proti firmě OREDO, která odpovídá za organizaci dopravy v regionu, staví i ti, na kterých provoz závisí – řidiči. Protože úředníci nastavili jízdní doby tak, že je autobusy nestíhají, nemají řidiči kdy si řádně odpočinout.

Řidiči linkových autobusů v Pardubickém kraji jsou denně stavěni před obtížné rozhodnutí: Mají dodržovat předepsané přestávky, nebo jízdní řád? Společnost OREDO, která v polovině prosince razantně přestavěla desetiletí fungující jízdní řády, jim totiž neumožňuje stíhat oboje.

Problém způsobují těsné jízdní doby, které autobusy ve skutečnosti nestíhají. OREDO je sestavilo tak, že místy počítají s rychlostí přes 50 km/h v obci nebo nenechávají dostatek času k výměně cestujících v zastávkách. Pro cestující to znamená, že jim může ujet spoj, do kterého chtějí přestoupit, řidiči potom přicházejí o čas, během kterého mají stát. „Prostě se to nedá stihnout, nemáme žádný čas na odbavení. Takže to děláme na úkor svých přestávek,“ shrnul řidič linkového autobusu.

Kvůli zpožděním a krátkým pauzám pociťují řidiči stres a únavu. Odboráři poukazují, že takové podmínky jsou nebezpečné. „Tato situace je proti řidičům a zákonitě i proti cestujícím. Je tady určité nebezpečí, které by měl někdo urychleně řešit,“ zdůraznil předseda odborového svazu řidičů autobusů v Chrudimi Cyril Štangl.

JŘ dálkové linky Trutnov–Žiar nad Hronom
Zdroj: ČT24

Zkracování přestávek se nelíbí vedení Pardubického kraje, úředníci se ale zlobí především na řidiče. „Není možné, aby řidiči nedodržovali bezpečnostní přestávky. To jsou základní principy, které dodržovat musí,“ prohlásil vedoucí krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.

Kraj však také podnítil nápravu svrchu – hlavně kvůli stížnostem cestujících a radnic přiměl OREDO k přípravě nových jízdních řádů. Ty by měly být pro řidiče přívětivější. „Chceme prodloužit jízdní dobu a vytvořit prostor pro zajištění bezpečnostních přestávek,“ uvedl technolog veřejné dopravy ze společnosti OREDO Tomáš Jurček.

Klidnější a bezpečnější ale nebude cestování veřejnou dopravou v Pardubickém kraji ihned, na dostatečně dlouhé přestávky si řidiči počkají ještě dva měsíce. Původně měl OREDO připravit nové jízdní řády do počátku března, kraj ale nakonec termín změny posunul až na 1. duben.

Video Reportáž Erika Knajfla
video

Reportáž Erika Knajfla