Obce tíží zbytečná administrativa

Karlovy Vary – Starostové obcí na Karlovarsku si stěžují na stále větší byrokratickou zátěž. Volají po zjednodušení administrativy. Zástupci svazu měst a obcí varují, že další narůst administrativy už může být hlavně pro menší obce likvidační.

Aby ušetřila obci peníze, propustila starostka Stružné Zuzana Večerková uklízečku a chodby teď musí vytírat sama. Práce podle ní ale stále přibývá. Kvůli novým zákonům má víc papírování, přitom je přesvědčená, že zbytečného. „Pořád vyplňuji nějaké tabulky, často barevně vyvedené, a tak to jde pořád dokola,“ zlobí se starostka Zuzana Večerková.  

Narůst byrokracie je podle starostky tak velký, že na různé dokumenty a účetní doklady musela vyčlenit jednu celou místnost na radnici. Obec má přitom jenom pět set obyvatel. „Proč bychom měli vědět, kolik máme v obci tříděného odpadu, nebo co to je papír typu B3895?“ ptá se Zuzana Večerková. 

Na poplach bijí už i velká města, která na to mají celý aparát úředníků. Aby karlovarští úřednici bez problémů vyřídili nové povinnosti, potřebovali by dvacet nových kolegů. „Objem agendy, kterou na nás stát přesouvá, se velmi dramaticky zvyšuje,“ upozorňuje karlovarský primátor Petr Kulhánek.

Starostové se obávají, že další komplikace přinese nový zákon o veřejných zakázkách a připravovaná novela zákona o obcích. „My se obáváme, že ta zátěž bude taková, že některé obce, které už dnes tu administrativu zvládají jen s obtížemi, tak nebudou schopné jí zvládat vůbec,“ říká předseda Svazu měst a obcí Dan Jiránek. 

Ministerstvo chce bojovat proti daňovým únikům, proto podle mluvčího organizacím přibyly povinnosti. „Nejde jenom o vyšší nároky na radnice, ale o nároky na všechny plátce. Například u DPH chceme speciální evidence,“ vysvětluje mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. 

Už 7. března budou jednat zástupci obcí s vládou. Chtějí prosadit alespoň částečná zjednodušení. Starostka Stružné považuje za zbytečnou například archivaci účtenek s malými částkami. Zbytečně složité jsou podle ní i některé výkazy, jejichž vyplňování je velice pracné. Nové požadavky mají i ministerstva vnitra a životního prostředí. Radnice musí například zpracovávat agendu kolem občanských průkazů. To znamená více úředníků a zvýšené mzdové náklady. Od státu však obce žádnou pomoc čekat nemohou.

Reportáž Antonína Bruštíka (zdroj: ČT24)