Devatenáctiletý student setrojil chodícího robota

Plzeň - Originálního šestinohého pohyblivého robota, který je ovládatelný až na vzdálenost 150 metrů přes počítač, během roku vymyslel, navrhl, sestavil a naprogramoval devatenáctiletý plzeňský student gymnázia Michael Hrabě. Uspěl v projektu muzea a vědeckého centra Techmánia, které vypisuje granty pro mladé nadané studenty.

Centrum vypisuje každý rok tři až šest témat, většinou z mechatroniky. Grant pak dostanou dva nejlepší nápady. Techmánia dotuje nejen nákup zařízení, ale také odborného lektora. Na jeden projekt je to celkem až 40 tisíc korun. „Ty projekty posunou ty nejnadanější studenty o kus dál. Učitelé ve škole nemají mnohdy čas nebo jim nemohou poskytnout tak vysoce kvalifikované konzultace třeba z kybernetiky,“ popsal ředitel muzea Vlastimil Volák. 

Právě popularizace a podpora vědy a techniky je základní myšlenkou projektu. Díky dotacím a pomoci lektorů z Techmánie tak podle Voláka také v dalším z projektů vzniká vzdálená správa chemické laboratoře.

I když mechanický základ Šestinožky, jak se robot jmenuje, je z koupené stavebnice, student ji celou přepracoval. Změnil uspořádání součástek na základní desce, doplnil a zapojil 18 servomotorů umožňujících pohyb, přepracoval elektroniku a vytvořil vlastní řídící software. Robot zatím umí jen pár základních pohybů, další možnosti jsou ale otevřené.

Šestinohý robot umí chodit
Zdroj: Petr Eret/ČTK

„Jsem pyšný, že jsem to dal dohromady, rozpohyboval jsem to. Je teď předpřipravená platforma, abych mohl pokračovat dál,“ shrnul Hrabě. Plánuje, že robota naučí autonomnímu chování. Zapojením senzorů mu umožní, aby detekoval překážky a sám se jim vyhnul. Měl by se také lépe naučit chodit terénem. I přes stovky hodin práce student připouští, že je jeho robot jen hračka. Umělé inteligenci by se chtěl věnovat ve svém profesním životě. „Chtěl bych sestavovat roboty, kteří by mohli třeba rozeznávat řeč, chodit, prostě co nejvíc připodobnit robota člověku,“ plánuje.

Pro další ročník už Techmánia podle své pracovnice Barbory Černíkové vybrala další témata pro talentované studenty. Mohou zkusit vývoj bezdrátově řízeného humanoidního robota ovládaného speciálním programem inect, vytvoření interaktivní stěny nebo podlahy, zkonstruovat autonomní létající stroj řízený dálkově počítačem. Spíše na software jsou zaměřená témata databáze tanečních figur či počítačové taneční. Další ročník soutěže Techmánia vyhlásí během následujících týdnů.