Kraj prodlouží kolínskou řepařskou železnici

Kolín – O dalších 300 metrů delší bude letos Kolínská řepařská drážka. Úzkorozchodná železnice vznikající v trase někdejší cukrovarnické průmyslové malodráhy tak překlene zhruba polovinu vzdálenosti od svého stávajícího konce do plánované konečné stanice. Potřebných 400 tisíc korun slíbil Klubu pro obnovu Kolínské řepařské drážky Středočeský kraj.

Od roku 2007, kdy klub zprovoznil první část trasy řepařské železnice, se délka trati rozrostla na 3,5 kilometru. Do koncové stanice zbývá dostavět 700 metrů, letos by měla vzniknout necelá polovina této délky. „Letos bychom měli prodloužit drážku zhruba o 300 metrů,“ upřesnil jednatel klubu Tomáš Vanča. Koncová stanice by měla potom vyrůst u Býchor, kde naváže budovaná Keltská naučná stezka.

Postupné rozšiřování řepařské dráhy proběhlo zatím ve třech etapách. Její úvodní zprovoznění bylo nejnáročnější, stálo 20 milionů korun. Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky je získal od Evropské unie, státu, Středočeského kraje, města Kolína, nadace Partnerství pro Kolínsko a řady sponzorů. Peníze na její postupné prodlužování shání klub zejména na kolínské radnici a středočeském hejtmanství.

Kolínská řepařská dráha byla nejstarší středočeská průmyslová železnice, vznikla v roce 1894, v 60. letech minulého století byla zrušena a snesena, po řepných vlacích potom zůstaly jenom zbytky náspu. Železnice, kterou postavil průkopník zemědělství František Horský, vedla z cukrovaru (v místě dnešní elektrárny) do Františkova (nynějších Ovčár), Býchor a Jestřábí Lhoty. Trať měřila celkem 10,6 kilometru.