Cool web pro mladé Středočechy čelí kritice

Praha - Středočeská opozice kritizuje webové stránky pro studenty www.tojecool.cz, které mají neotřelým způsobem vyvolat zájem mladých lidí o dění v regionu. Hejtmanství za ně údajně zaplatilo téměř dva miliony korun. Mladoboleslavský primátor a kandidát ODS na hejtmana Raduan Nwelati to označil za plýtvání, podle něj by bylo možné podobný projekt udělat zdařileji a za mnohem méně peněz. Hejtman David Rath (ČSSD) tvrdí, že kraj vypsal na vytvoření stránek řádnou soutěž. Přislíbil nicméně, že její výsledek nechá prověřit.

Podle Nwelatiho by šly podobné stránky vytvořit za desítky tisíc korun. „Domluvil bych se s nějakou školou nebo skupinou studentů, kteří by to rádi udělali v rámci své výuky nebo prezentace,“ uvedl s tím, že by pak stránky byly pro mladé i přitažlivější.Šéfka kontrolního výboru středočeského zastupitelstva Dagmar Nohýnková (ODS) osobně nechápe, proč by studenti, kteří mají na internetu své osvědčené zdroje, měli navštěvovat právě tento web.

Autor webu: Rok stará firma bez referencí

Kritici webu už dokonce založili i server tonenicool.cz. Jeho autoři spočítali, že podobné stránky by se v nejlevnější variantě daly vyrobit za asi 5 tisíc korun. Podle mluvčí kraje Berill Maschekové ale stála výroba středočeského webu 60 tisíc korun. Další peníze pak jdou na provoz stránek.

Kritika směřuje i k firmě, která web vytvořila. Založena byla totiž teprve před rokem. „Společnost Koch & Koch a.s. podala nabídku do tohoto zadávacího řízení, která byla vyhodnocena jako nejvhodnější a vítězná. Jediným kritériem byla cena,“ uvedla Jana Machová ze společnosti. Internetový publicista Daniel Dočekal ale upozornil, že firma nemá žádnou historii ani reference: „Působí jako účelově vytvořená společnost jenom proto, aby mohla být udělána tato zakázka.“

Náklady na vytvoření webu
Zdroj: ČT24

Kraj podle Ratha předpokládal, že se mladí lidé do tvorby stránek zapojí. Obeslal kvůli tomu i vedení středních škol. „Ředitelé byli opakovaně osloveni, proto mě překvapilo, že někteří o tom nevědí,“ přiznal ale. Zároveň přislíbil, že nechá prověřit, zda vysoutěžená cena odpovídá ceně obvyklé. V oblasti IT se ale podle něj občas stává, že systém pořízený levněji není kvalitní a s jeho užíváním jsou spojeny potíže. „U IT služeb je ale otázka ceny obvyklé strašně obtížná. My se s tím potýkáme na každém kroku - někdo vám řekne, že to udělá za 30 000 měsíčně, jiný za 200 000 měsíčně, je to skoro totéž, ale kvalita je třeba úplně jiná,“ namítl.

Mascheková MF DNES řekla, že web má mladé lidi bavit i vzdělávat, cílem je posilovat jejich vztah ke kraji. Denní návštěvnost serveru je údajně až 5 000 přístupů a v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek. Tvořit obsah navíc mohou i sami studenti, na webu visí inzerát, který hledá mladé redaktory. Jako honorář slibuje 200 korun za článek zaměřený na jakékoliv dění ve Středočeském kraji.

Kraj už v minulosti avizoval, že chce zřídit i sociální síť pro mladé lidi z regionu fungující podobně jako celosvětově oblíbený Facebook. Dočekal se tomuto záměru podivil. Mladí lidé podle něj využívají stávající komunitní sítě a neřeší, zda jsou ze středních Čech, či odjinud.

Reportáž Lucie Komňacké (zdroj: ČT24)