Na jižní Moravu přijede sedm nových vlaků

Brno – České dráhy shánějí sedm nových elektrických jednotek, které nasadí na regionální linky S v Jihomoravském kraji. Vypsaly výběrové řízení, ve kterém požadují bezbariérové soupravy s klimatizací, dvě jednotky mají být dvoučlánkové, zbylé tříčlánkové. Kratší soupravy budou mít kapacitu přibližně 160 míst k sezení, delší varianta nabídne zhruba 240 sedadel. Celkem jsou dráhy ochotny za sedm souprav zaplatit 950 milionů korun.

České dráhy vyberou dodavatele ve vícekolovém tendru. Smlouvu s vybranou strojírnou chtějí podepsat do konce roku, všech sedm jednotek by mělo na koleje vyjet během dalších 24 měsíců. Podle Antonína Blažka, náměstka generálního ředitele ČD, půjde na jižní Moravě o první elektrické nízkopodlažní vlaky, cestující tak tím více ocení jejich komfort. „Všem cestujícím umožní snadný nástup a výstup. Změnu oproti současným soupravám, kdy musí cestující zdolávat strmé schody, ocení především senioři nebo maminky s kočárky a malými dětmi. Bez komplikací nastoupí do vlaku rovněž vozíčkáři, pro které bude upravena také bezbariérová toaleta. I samotné ovládání nástupních dveří bude velmi jednoduché prostřednictvím tlačítek,“ uvedl Antonín Blažek.

Jednotky mají mít také další dnes již nezbytnou výbavu – klimatizaci, audiovizuální informační systém nebo zásuvky pro drobnou elektroniku. Chybět nebude ani prostor pro jízdní kola a větší zavazadla. Jízda novým vlakem by měla být klidná, protože dráhy požadují, aby byly jednotky schopné jezdit až 160kilometrovou rychlostí. Určeny budou pro napájení střídavou soustavou 25 kV 50 Hz i stejnosměrnou 3 kV. Budou tak moci jezdit po všech elektrizovaných tratích Jihomoravského kraje (kromě izolovaného úseku ze Znojma do Rakouska) a vyloučeno není ani jejich zajíždění na lince do České Třebové.

Vozový park pro jihomoravské regionální vlaky zatím České dráhy vylepšovaly pouze prostřednictvím rekonstrukcí starších vozidel. Kromě přestavby starších motorových a přípojných vozů na jednotky Regionova zrekonstruovaly také některé větší motorové vozy, které v regionu jezdí, a nedávno nasadily také nové řídicí vozy vzniklé však ze starších osobních vagonů.

Třídílné jednotky, kam se podíváš…

Jednotku, která odpovídá zadání, nabízí Škoda v podobě soupravy Regiopanter, ta však zatím není schválena k provozu. Třídílné varianty svých jednotek ale nabízejí i velké evropské strojírny – Alstom vyrábí typ Coradia Continental, Siemens má Desiro ML, Bombardier druhou generaci jednotek Talent, Stadler různé verze svého vlaku FLIRT, PESA zase nabízí vlak nazvaný Elf. Ani ony však zatím na české koleje nesmějí, vesměs navíc neexistují verze, které by byly schopny jezdit v obou českých napájecích systémech.