Ve sporné zakázce pro kraj figuruje mluvčí pěti nemocnic

Praha - Ve firmě Koch & Koch, která pro Středočeský kraj vytvořila téměř za dva miliony korun webové stránky pro mladé studenty tojecool.cz, pracuje na ředitelské pozici mluvčí krajských nemocnic Jana Machová. Česká televize už dříve uvedla, že firma byla založena teprve před rokem a nemá žádnou historii ani reference. Podle advokáta Jana Černého o střet zájmů nejde, z etického hlediska by ale mluvčí doporučoval jednu z funkcí opustit. Informaci přinesla dnešní MF Dnes. Kraj i tvůrce webu podle deníku podrobnosti o zakázce tají.

Komunikační společnost Koch & Koch byla založena v únoru 2011. Jedinou osobou, která je na jejím webu uvedena jako kontakt, je ředitelka klientského oddělení Jana Machová. Podle MfD jde o tutéž ženu, která je od loňského roku tiskovou mluvčí všech pěti krajských nemocnic a je rovněž členkou redakční rady Nemocničních listů, které vydává kraj. „Nevěděl jsem to a nemyslím si o tom v tuto chvíli nic,“ uvedl hejtman David Rath (ČSSD) na dotaz, zda o tomto propojení věděl. Machová se k věci nevyjádřila.

Kromě jediného kontaktu na Machovou zarazí návštěvníka webu firmy Koch & Koch i minimum informací. Nabízené služby jsou popsány obecně, v referencích se uvádí, že mezi klienty společnosti patří významné firmy, které však v rámci diskrétnosti firma neuvádí. „Neuvedení odkazů na předchozí práci rozhodně není obvyklý postup,“ podotkl majitel agentury Creative Communication Petr Lustig, který se v oboru pohybuje od roku 1995. „Je to, jako kdyby cukrářka neukázala, jak vypadají její dorty,“ dodal.

Majitel a předseda představenstva agentury Koch & Koch Adam Černý namítl, že střídmý web je strategií firmy. „Chceme komunikovat solidně a decentně,“ uvedl. Jakékoli reference odmítl poskytnout. Web tojecool.cz je podle něj však pouze zlomek toho, čím se Koch & Koch zabývá. Podle vyjádření Machové se ovšem firma ucházela o zakázku právě proto, že se jí v dalších obchodech reference budou hodit. Chybějící seznam klientů a krátká historie firmy ale podle internetového publicisty Daniela Dočekala působí dojmem, že jde o účelově vytvořenou společnost. „Jenom proto, aby mohla být udělána tato zakázka,“ řekl ČT.

Web pro mladé Středočechy včetně další správy stál téměř dva miliony korun. Majitel Koch & Koch to odmítá s tím, že částka byla výrazně nižší. Několik oslovených expertů ale označilo stránky za nekvalitní, neodpovídající profesionálním požadavkům na webovou prezentaci. Rath v minulosti slíbil, že celou kauzu nechá prošetřit.