Vykonstruované politické procesy, potlačování církví nebo násilné vystěhovávání sedláků z rodinných usedlostí. To jsou témata, kterým se netradiční formou věnují i mimo hodiny dějepisu žáci základní školy ve Velké Bíteši. V zapojení dětí do bádání nad touto problematikou a v setkání s pamětníky vidí ředitel školy Dalibor Kolář nejlepší způsob, jak dětem dobu přiblížit. „Nás trápilo, že se o tom málo učí a že není dost zmíněno utrpení těch lidí, co měli zničené a zdevastované životy,“ říká Marta Vančurová, zástupkyně projektu Stopy totality.
Žáci a studenti sami ve svém nejbližším okolí pátrali po lidech, kteří byli minulým režimem nějak zasaženi a zaznamenávali jejich vzpomínky. „Touto metodou se dobírají detailů, na které, kdyby ten příběh nezpracovávali, by nepřišli. A s odchodem pamětníků by ty příběhy byly zapomenuty,“ uvedl Jaroslav Vaňous, lektor projektu.
To je i případ Zory Krupičkové, které v padesátých letech ve vykonstruovaném procesu odsoudili jejího otce. Ona sama kvůli tomu měla problémy za studií a později i v zaměstnání. Její složitý životní příběh podrobně zaznamenali žáci 9. třídy. „Děti trpěly kvůli rodičům, že rodiče něco udělali a děti za to pykaly, vůbec za to nemohly,“ říká Naďa Antlová, jedna z žákyň ZŠ Velká Bíteš, která se do projektu zapojila. Projekt stopy totality je stále otevřený a mohou se do něj přihlásit i další školy.
