První úkony, které s rekonstrukcí nádraží souvisejí, už v Ústí nad Orlicí proběhly. Železniční správa nechala pokácet stromy v místech, kde se bude stavět. Za kácení utratila 3,5 milionu korun z celkem plánovaných dvou miliard. V budoucnu bude muset ještě vysadit nové stromy.
Nyní SŽDC připravuje veřejnou soutěž na zhotovitele stavby. Ten bude muset kromě rekonstrukce samotného kolejiště a výstavby nových bezbariérově přístupných nástupišť na nádraží také vyměnit most přes Orlici a dosadit moderní zabezpečovací zařízení. „Projekt stavby počítá se zachováním současné výpravní budovy, ta je ale jinak nevyužitelná pro umístění technologií ze stavebně historických důvodů a z důvodu památkové ochrany,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Druhá původně plánovaná odbavovací budova nevznikne, prodej jízdenek se ale zřejmě přesune do zastřešeného prostoru u vstupu do podchodu. „Je otázkou diskuse, zda nebude zastřešení využito například některými dopravci pro umístění automatů na jízdenky,“ dodal mluvčí Halla. Zastřešený prostor by měl být na opačné straně kolejiště než nádražní budova, kolejiště přitom zůstane zachováno pouze v části dnešního Pražského nástupiště.