Opravu berounské trati předznamenají práce u Rudné

Praha – Správa železniční dopravní cesty letos prostaví o čtyři miliardy více než loni, celkem tak investuje 23 miliard korun. Největší část z nich půjde do koridorových staveb, SŽDC se5 také začne připravovat na rekonstrukci trati z Prahy do Berouna. Zatím se ale železniční správa zaměří na méně významnou trať přes Rudnou, která má během prací na hlavní dráze podél Berounky přebrat část dopravy.

„Připravujeme investici Praha – Beroun přes Rudnou. Ta má zatraktivnit regionální dopravu, ale zejména nám pomoct při přípravě modernizace Praha – Beroun podél řeky,“ uvedl náměstek pro modernizaci ze SŽDC Jiří Martínek. Součástí investic do trati, která vede přes Hlubočepy, Rudnou a Loděnici, má být výstavba nových zastávek v Jinočanech a Rudné. V letošním a příštím roce budou úpravy dosavadní vedlejší trati stát 205 milionů korun.

Zrychlení cest z Prahy do Berouna však nemohou cestující očekávat letos ani v nejbližších letech. To bude možné až po důkladné rekonstrukci hlavního tahu přes Dobřichovice.

Velký vliv na provoz potom bude mít rekonstrukce úseku Praha-Běchovice – Úvaly. K jedné z posledních částí prvního tranzitního koridoru, která dosud neprošla modernizací, však železničáři rovněž potřebují alternativní objízdnou trasu. Proto bude SŽDC letos pokračovat ve zvyšování kapacity trati Praha-Vysočany – Lysá nad Labem tak, aby bylo možné odklonit na ni velkou část vlaků z úvalské trasy.

V dohledné době začne i několik dalších velkých staveb. „Máme vládou České republiky nařízeno vypsat výběrová řízení podle nového zákona o zadávání veřejných zakázek. Z nejzajímavějších je Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice, modernizace trati Tábor – Sudoměřice, rekonstrukce železniční stanice Olomouc, rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, II. stavba a také hodně diskutovaný průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí,“ shrnul Jiří Martínek.

Zvyšování investic mimo jiné souvisí s potřebou vyčerpat peníze z unijního operačního programu doprava. Ten má skončit v roce 2015, z 64 miliard korun vyčleněných pro českou železnici zatím využila SŽDC zhruba polovinu.

Rozhovor s Jiřím Martínkem (zdroj: ČT24)