Motory z německých stíhaček míří z Brna do muzea v Králíkách

Rebešovice – Vojenští nadšenci dnes z muzejního skladu v Rebešovicích u Brna stěhovali motory německých stíhaček sestřelených na konci druhé světové války. Motory pro letouny Messerschmitt putují do východočeského muzea v Králíkách, kde budou hlavní součástí nové výstavy o leteckých soubojích.

„Jeden motor ze stíhačky Messerschmitt Bf 109 byl vykopán loni v srpnu v Telnicích, druhý pochází z Holásek, kde ho vykopali v roce 2010,“ popsal nálezy odborník z Moravského zemského muzea Vlastimil Schildberger. Německé letouny byly sestřeleny patrně sovětskými stíhači při závěrečných bojích o Brno.

Dalším exponátem, který poputuje na sever republiky, je část německého tanku. „V dubnu 1945 se podařilo sovětským kozákům rozstřílet německou obrněnou kolonu a zničit několik německých tanků,“ dodal Schildberger. Artefakt byl nalezen v Brněnské přehradě v době, kdy byla nádrž kvůli čištění vypuštěna. 

Exponáty míří do Vojenského muzea Králíky, kde vzniká expozice o leteckých soubojích v okolí Brna na konci druhé světové války. Pracovníci muzea by expozici chtěli otevřít začátkem prázdnin.  

Messerschmitt

Příběh firmy začíná v době, kdy roku 1927 vstoupil profesor Willy Messerschmitt do bavorské firmy Bayerische Flugzeugwerke a zasloužil se o sestavení vývojového týmu. Prosadil moderní koncept lehké konstrukce, která spočívala v nahrazení masivních částí kostry množstvím menších prvků, čímž se snížila hmotnost a zlepšila odolnost draku. Poprvé byla tato koncepce použita ve sportovním letadle Bf 108 Taifun.

Na základě výborných výsledků testů si německá Luftwaffe objednala v roce 1935 vývoj stíhacího letadla na stejném základu, čímž vznikl legendární Messerschmitt Bf 109. Od té doby se Messerschmitt stal oblíbencem nacistické strany jak pro svůj politický názor, tak i pro konstrukční schopnosti a také pro výhodné umístění jeho továrny v jižním Německu, stranou od spolku leteckých továren na severním pobřeží. Během války byl Messerschmitt největším dodavatelem letadel pro německé letectvo.

Zdroj: Wikipedia

Hovoří odborník z MZM Vlastimil Schildberger (zdroj: ČT24)