NTM slaví další „Hrbounovy“ narozeniny, košické depo probouzí „Katku“

Praha – Přicházejí další dny, které se ponesou ve znamení železničních oslav. Velké akce jsou připraveny v Česku i na Slovensku – od oslavy 101. „narozenin“ velké rychlíkové lokomotivy, která dlí v dopravní hale Národního technického muzea, přes jízdy historických vlaků na zahájení sezony v muzeu ve Zlonicích až po tzv. probouzení Katky, které uvozuje parní sezonu na Slovensku.

Lokomotiva 375.007 známá pod přezdívkou „Hrboun“ stojí už 57 let v dopravní hale Národního technického muzea v Praze. Ani o jeho 101. „narozeninách“ proto nemohou obdivovatelé mocného stroje očekávat, že by se rozjel. Muzeum však svým návštěvníkům zpřístupní neobvyklé pohledy na historickou rychlíkovou lokomotivu. „O víkendu 21. a 22. dubna si návštěvníci budou moci prohlédnout na speciálním lehátku dvakrát zalomenou druhou hnací nápravu Hrbouna. Pro zájemce bude také zpřístupněno stanoviště strojvedoucího s odborným výkladem,“ přiblížila mluvčí muzea Olga Šámalová.

Lokomotiva 375.007 „Hrboun“

Rychlíkové lokomotivy řady 310 C. a k. Státních drah a později 375.0 Československých státních drah představovaly vrchol předválečné rakouské lokomotivní konstrukce. Mezi lety 1911 a 1916 vzniklo 90 strojů této řady v továrnách Floridsdorf, Wiener Neustadt, St.EG, První českomoravská a Breitfeld & Daněk. Konstrukce „Hrbouna“ vycházela z předcházející řady 210. Konstruktér Karl Gölsdorf pro těžké sdružené čtyřválcové lokomotivy, které se staly jeho vrcholným dílem, navrhl neobvyklý podvozek s uspořádáním dvojkolí 1'C'2, čímž odstranil běžnou nápravu zpod těžkého kotle. Lokomotivy byly určeny k vozbě rychlíků napříč monarchií. Dosahovaly až stokilometrové rychlosti a ve službě vydržely téměř půl století. ČSD v roce 1918 převzaly 35 těchto lokomotiv, které zůstaly jejich vlajkovou lodí až do druhé poloviny 20. let, kdy konečně vznikly v Československu moderní rychlíkové lokomotivy. V provozu však lokomotivy řady 375.0 vydržely až do roku 1954. Stroj 375.007 byl vybrán k vystavení v Národním technickém muzeu, kam se nastěhoval už v roce 1955. Loni byl stroj opraven, aby mohl nadále bez obav z chátrání tvořit dominantu dopravní haly.

  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243434.jpg
  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243435.jpg
  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243436.jpg
  • Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243438.jpg

Komu jsou neprovozní parní lokomotivy málo, může se v sobotu vydat na branické nádraží, odkud v sobotu vyrazí zvláštní historický vlak do Zlonic. Na cestě zastaví také na hlavním nádraží nebo v Kralupech, v jeho čele potom stane lokomotiva 434.2186, která je o pouhých šest let novější než „Hrboun“ – zato na rozdíl od něj dodnes jezdí. Do Zlonic pojedou zvláštní vlaky i z dalších směrů, nepovedou je však už parní lokomotivy, nýbrž historické motorové vozy. Přivezou zájemce z Roudnice, Vraňan či Loun.

ZVLÁŠTNÍ VLAKY DO ZLONIC (sobota)

trasa:

  • parní vlak: Praha-Braník – Praha-Vršovice – Praha hl. n. – Praha-Holešovice – Roztoky u Prahy – Libčice nad Vltavou – Kralupy nad Vltavou – Nelhozeves-zámek – Ctiněves – Straškov – Zlonice a zpět
  • motorový vlak I: Roudnice nad Labem – Straškov – Zlonice – Peruc – Louny a zpět
  • motorový vlak II: Lužec nad Vltavou – Vraňany – Straškov – Zlonice a zpět

odjezdy:

  • z Prahy: 8:38 (Braník), 9:16 (hlavní n.)
  • z Roudnice: 7:51, 11:51
  • z Loun: 9:37, 14:15
  • z Lužce: 9:01
  • ze Zlonic: 8:44 (do Loun), 10:15 (do Roudnice), 13:27 (do Loun), 13:35 (do Lužce), 14:59 (do Roudnice), 15:33 (do Prahy)

cena:

  • zpáteční Praha–Zlonice: 240 Kč (děti do 15 let 120 Kč)

Kdo potom bude chtít vidět v provozu rychlíkovou parní lokomotivu, bude se muset vydat na Slovensko. Z Bratislavy do Košic pojede v sobotu zvláštní vlak se strojem 498.104 „Albatros“. Jeho cílem bude košické Probouzení Katky – zahájení parní sezony v Košicích. Kromě rychlíkové lokomotivy se bude činit i titulní hrdinka celé akce, úzkorozschodná zelená lokomotiva U36.003 přezdívaná Katka a další historická vozidla.