Praha – Přicházejí další dny, které se ponesou ve znamení železničních oslav. Velké akce jsou připraveny v Česku i na Slovensku – od oslavy 101. „narozenin“ velké rychlíkové lokomotivy, která dlí v dopravní hale Národního technického muzea, přes jízdy historických vlaků na zahájení sezony v muzeu ve Zlonicích až po tzv. probouzení Katky, které uvozuje parní sezonu na Slovensku.
NTM slaví další „Hrbounovy“ narozeniny, košické depo probouzí „Katku“
Lokomotiva 375.007 známá pod přezdívkou „Hrboun“ stojí už 57 let v dopravní hale Národního technického muzea v Praze. Ani o jeho 101. „narozeninách“ proto nemohou obdivovatelé mocného stroje očekávat, že by se rozjel. Muzeum však svým návštěvníkům zpřístupní neobvyklé pohledy na historickou rychlíkovou lokomotivu. „O víkendu 21. a 22. dubna si návštěvníci budou moci prohlédnout na speciálním lehátku dvakrát zalomenou druhou hnací nápravu Hrbouna. Pro zájemce bude také zpřístupněno stanoviště strojvedoucího s odborným výkladem,“ přiblížila mluvčí muzea Olga Šámalová.
Lokomotiva 375.007 „Hrboun“
Rychlíkové lokomotivy řady 310 C. a k. Státních drah a později 375.0 Československých státních drah představovaly vrchol předválečné rakouské lokomotivní konstrukce. Mezi lety 1911 a 1916 vzniklo 90 strojů této řady v továrnách Floridsdorf, Wiener Neustadt, St.EG, První českomoravská a Breitfeld & Daněk. Konstrukce „Hrbouna“ vycházela z předcházející řady 210. Konstruktér Karl Gölsdorf pro těžké sdružené čtyřválcové lokomotivy, které se staly jeho vrcholným dílem, navrhl neobvyklý podvozek s uspořádáním dvojkolí 1'C'2, čímž odstranil běžnou nápravu zpod těžkého kotle. Lokomotivy byly určeny k vozbě rychlíků napříč monarchií. Dosahovaly až stokilometrové rychlosti a ve službě vydržely téměř půl století. ČSD v roce 1918 převzaly 35 těchto lokomotiv, které zůstaly jejich vlajkovou lodí až do druhé poloviny 20. let, kdy konečně vznikly v Československu moderní rychlíkové lokomotivy. V provozu však lokomotivy řady 375.0 vydržely až do roku 1954. Stroj 375.007 byl vybrán k vystavení v Národním technickém muzeu, kam se nastěhoval už v roce 1955. Loni byl stroj opraven, aby mohl nadále bez obav z chátrání tvořit dominantu dopravní haly.
- Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243434.jpg
- Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243435.jpg
- Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243436.jpg
- Lokomotiva 375.007 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2435/243438.jpg
Komu jsou neprovozní parní lokomotivy málo, může se v sobotu vydat na branické nádraží, odkud v sobotu vyrazí zvláštní historický vlak do Zlonic. Na cestě zastaví také na hlavním nádraží nebo v Kralupech, v jeho čele potom stane lokomotiva 434.2186, která je o pouhých šest let novější než „Hrboun“ – zato na rozdíl od něj dodnes jezdí. Do Zlonic pojedou zvláštní vlaky i z dalších směrů, nepovedou je však už parní lokomotivy, nýbrž historické motorové vozy. Přivezou zájemce z Roudnice, Vraňan či Loun.
ZVLÁŠTNÍ VLAKY DO ZLONIC (sobota)
trasa:
- parní vlak: Praha-Braník – Praha-Vršovice – Praha hl. n. – Praha-Holešovice – Roztoky u Prahy – Libčice nad Vltavou – Kralupy nad Vltavou – Nelhozeves-zámek – Ctiněves – Straškov – Zlonice a zpět
- motorový vlak I: Roudnice nad Labem – Straškov – Zlonice – Peruc – Louny a zpět
- motorový vlak II: Lužec nad Vltavou – Vraňany – Straškov – Zlonice a zpět
odjezdy:
- z Prahy: 8:38 (Braník), 9:16 (hlavní n.)
- z Roudnice: 7:51, 11:51
- z Loun: 9:37, 14:15
- z Lužce: 9:01
- ze Zlonic: 8:44 (do Loun), 10:15 (do Roudnice), 13:27 (do Loun), 13:35 (do Lužce), 14:59 (do Roudnice), 15:33 (do Prahy)
cena:
- zpáteční Praha–Zlonice: 240 Kč (děti do 15 let 120 Kč)
Kdo potom bude chtít vidět v provozu rychlíkovou parní lokomotivu, bude se muset vydat na Slovensko. Z Bratislavy do Košic pojede v sobotu zvláštní vlak se strojem 498.104 „Albatros“. Jeho cílem bude košické Probouzení Katky – zahájení parní sezony v Košicích. Kromě rychlíkové lokomotivy se bude činit i titulní hrdinka celé akce, úzkorozschodná zelená lokomotiva U36.003 přezdívaná Katka a další historická vozidla.