Jedna z prvních železničních tratí 21. století – ještě dříve než ona může vzniknout například dráha k mošnovskému letišti – by měla propojit dvě stávající dráhy, historickou elektrickou trať Rybník – Lipno nad Vltavou a trať z Českých Budějovic přes Český Krumlov a Horní Planou do Černého Kříže.
Plánovaná trasa po břehu přehradní nádrže se však nelíbí některým místním obyvatelům. Už teď jim dvousetmetrový pás komplikuje život. Protože je v krajském územním plánu, nelze ve vymezeném koridoru vydávat žádná stavební povolení. Především se však lidé bojí, že se kvůli železnici budou muset vzdát svých pozemků. „Devadesát procent lidí a devadesát pět procent podnikatelů a bezmála sto procent chatařů tu dráhu vůbec nechtějí,“ řekl proto Vladimír Cnota z Černé v Pošumaví. Současně však zní i opačný hlas. „Obce okolo Lipna dlouhodobě vznik Šumavské dráhy podporují,“ zdůraznil starosta Lipna nad Vltavou Zdeněk Zídek.

Reportáž Veroniky Kabátové
Nespokojení lidé se nyní setkali se zástupci kraje a vymohli si své. Představitelé regionu slíbili, že plánovanou trasu změní. „Vůbec nebráníme obci Černá v Pošumaví, ať si vede přes dráhu tak, jak ona považuje za správné,“ uvedl hejtman Jiří Zimola. Podle starostky Ireny Pekárkové by tak měla dráha vést podél hlavní silnice z Frymburku.
Dohoda o změně trasy však neuspokojila všechny. Není totiž známo, kdy ke změně dojde. Přetrasování plánované železnice přitom odblokuje pozemky, se kterými dnes majitelé nemohou nakládat – a naopak zablokuje jiné. „Čas je pro investory a rozvoj města to nejdůležitější,“ zdůraznil přitom majitel kempu v Černé Petr Beneš.