Tramvajová trať v Plzeňské se po dvou letech rozpadá, tvrdí odbory

Praha – Tramvajové koleje v Plzeňské ulici v Praze jsou pouhé dva roky po kompletní rekonstrukci silně opotřebované. Na nečekané problémy poukázali zástupci Odborového sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy. Podle odborářů je stav trati tak špatný, že jsou ohroženi cestující. Dopravní podnik i pražský magistrát však tvrdí opak, podobné opotřebení nových kolejnic je navíc podle nich běžné.

Odboráři tvrdí, že se špatný stav tramvajové trati v Plzeňské projevuje silným bočním opotřebením kolejnic. Na jejich výtky však už dříve reagovala tehdejší předsedkyně představenstva pražského dopravního podniku Magdalena Češková. Uvedla, že nepřehlédnutelné boční opotřebení kolejnic je v obloucích tramvajových tratí běžné. Podobné stanovisko vyjádřil také magistrátní odbor dopravy, podle kterého by se nadměrné sjíždění kolejnic muselo projevit také bočním pohybem projíždějících tramvají nebo pískáním.

Stavební firma Eurovia CS, která byla zhotovitelem trati, o problému zatím nechce hovořit. Mluvčí firmy Petra Kučerová uvedla, že se firma vyjádří, až informaci o údajném havarijním stavu obdrží od investora.

Předseda odborového svazu Vratislav Fiegel je však přesvědčen, že ve stavu, ve kterém koleje v Plzeňské jsou, hrozí vykolejení projíždějících souprav. „Máme podezření, že je celá záležitost orgány města a Dopravního podniku hl. m. Prahy záměrně bagatelizována, neboť rekonstrukce tramvajové trati, kterou v roce 2010 provedla společnost Eurovia CS, byla financována z Operačního programu Praha - Konkurenceschopnost. Pokud by se prokázalo, že byla zvolena nesprávná technologie rekonstrukce tramvajové trati, velmi reálně hrozí vrácení dotace z Evropského fondu pro regionální rozvoj,“ uvedli odboráři s tím, že evropský příspěvek byl téměř půlmiliardový.

Podle Vratislava Fiegela může být důvodem údajně nadměrného opotřebení kolejnic použití nesprávného typu kolejnic či nekvalitního materiálu, špatná konstrukce trati, která by mohla mít příliš ostré oblouky, nebo používání tramvají typu 14T, které nemají otočné nápravy.

Zhotovitel rekonstrukce trati v Plzeňské firma Eurovia CS se v současnosti soudí kvůli jiné své stavbě se státním Ředitelstvím silnic a dálnic. Podle úředníků špatně postavila dálnici D1 u Bohumína. Eurovia však tvrdí, že většinu údajných vad způsobila špatná údržba. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala na ŘSD začátkem dubna žalobu.