Obce hledají využití pro bývalé nádražní budovy na mutěnické stezce

Kyjovsko - Do mapy regionální sítě cyklostezek přibyl další zápis. Nová trasa pro kola spojila Kyjov s Mutěnicemi. Vede přesně tam, kde v minulosti protínala region vlaková trať Mutěnka. Svazek místních obcí dokázal oživit tato opuštěná místa. Obce teď chtějí najít využití i pro tři opuštěné nádražní budovy.

Nevyužívané nádražní budovy by se mohly proměnit v občerstvení, ubytování a poskytovaly by cyklistům také základní servis v případě, že budou potřebovat vyměnit pneumatiku. „Možnou variantou je také informační centrum, ve kterém by cyklisté získali doporučení na další trasy v okolí,“ plánoval starosta Kyjova František Lukl (nez.).

První krok už obce podnikly, když nabídly Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) odkoupení. „V současné době je schválen prodej správní radou SŽDC. Následně návrh na prodej putoval na Ministerstvo dopravy, které má prodej připravený na nejbližším zasedání Rady vlády,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Obce ještě čeká shánění peněz. „Naším úkolem bude získat peníze z dotačních titulů, případně z jiných zdrojů, včetně donátorů. Nejpozději do dvou let bychom tady ale rádi měli fungující zázemí,“ řekl starosta.

Reportáž Filipa Zdražila (zdroj: ČT24)

V některých budovách dodnes bydlí nájemníci a i s těmi mají některé obce svůj záměr předjednaný. „Jde nám o to využít prostory, které teď nikdo nepotřebuje. Pokud někde budou nájemníci, budovu převezmeme i s nimi,“ dodal Lukl.

Plán na vybudování cyklostezky se rodil od roku 2009 

Trasu Kyjov, Svatobořice-Mistřín, Dubňany a Mutěnice ještě před pár lety bylo možné kromě auta zdolat právě vlakem. Poté, co byla tato železniční trať zrušena, koleje už jen v tichosti chátraly. To byl také důvod, proč se dobrovolný svazek obcí Mutěnka rozhodl připravit plán, který by počítal s využitím právě této trasy. Téměř patnáctikilometrová asfaltobetonová cesta vedoucí přes Svatobořice a Dubňany nahradí starou železniční trať, kterou dráhy přestaly využívat před několika lety a železniční svršek tak bezútěšně chátral.

Jednokolejné trati číslo 257 místní snad odjakživa přezdívají Mutěnka. První lokomotivy se po ní začaly prohánět v roce 1900, v minulém století měla v Kyjově dokonce samostatné nádraží. Po sto letech však železniční úsek začal ztrácet na významu pro nákladní i osobní dopravu, a tak byl 30. dubna 2009 úředně zrušen.

„Myslím si, že cyklostezka bude poměrně atraktivní i pro turisty. Povede převážně lesem a také kolem dvou vyhlášených vinařských lokalit Pod dubňanskú horú a Mutěnické búdy,“ doplnil starosta Mutěnic Dušan Horák (nez.). 

S podobnými projekty na proměnu starých kolejí a cest přišly i další obce v kraji, například Hrušovany a Nezamyslice. Jinde však zatím zůstávají pouze u plánů. Mutěnické cyklostezce totiž nechybí to nejdůležitější – peníze. Dotaci ve výši 75 procent z přibližně 20 milionů korun projektu poskytne Státní fond dopravní infrastruktury, zbývající statisíce z vlastních rozpočtů doplatí přilehlé obce. Ty na podporu cyklostezky vytvořily dobrovolný svazek Mutěnka.

Podobný osud mají i opuštěné celnice. Na řadě míst našly nové využití

Celnice před čtyřmi lety opustili poslední úředníci, dnes se pro ně města snaží využít jako kanceláře, sklady, muzea nebo domy s pečovatelskou službou. Například v obci Střelná na Vsetínsku chtějí prázdný dům využít multifunkčně. „Vzniknou tam kancelářské prostory, pneuservis, autooprava či ubytovna pro dělníky, kteří budou pracovat na chystaných investičních akcích obce,“ uvedl starosta obce Petr Kráčmar. Část ubytovny by mohla sloužit i pro turisty. Obec tak chce získat nové příjmy do svého rozpočtu. Budovu má v pronájmu od Zlínského kraje za symbolickou jednu korunu.

Oživit prostor bývalých celnic už se povedlo ve Strání, kde ji využívá hned několik firem, nebo ve Starém Hrozenkově, kde sídlí velkosklad čajů a opravna aut. Naopak v Březové celnici považují za danajský dar. Projekt na využití sice obec má, na jeho uskutečnění ale chybí peníze. Budova proto už několik let chátrá a stává se cílem vandalů.

Na některých místech jižní Moravy se některé celnice rozhodli využít nekomerčně. Ve Valticích otevřeli Muzeum železné opony symbolicky v místech, kde za totality přišli o život Češi prchající za svobodou. Muzeum o historii celnictví má vzniknout v Hatích, na projekt zatím chybí peníze.