Opravu koridoru v Kozolupech SŽDC urychlí, soud nebude

Kozolupy (Plzeňsko) – Aby byla oprava poškozené staniční koleje v Kozolupech na Plzeňsku rychlejší, pokusí se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyřešit spor se stavitelskou firmou a projektantem mimosoudně. Na koridoru dokončeném před třemi lety se deformuje a ujíždí svah pod jednou kolejí a spolu s ním se posunuje i traťový svršek. Provoz je na dotčené koleji kvůli bezpečnosti zastaven, v provozu zůstává druhá kolej, kde je ale snížena maximální rychlost. SŽDC už loni podala žalobu na projektanta a dodavatele, nyní ji však pravděpodobně stáhne.

Defekt na koridoru nastal podle SŽDC kvůli tomu, že se na původní násep přisypaly další vrstvy a ty se sesouvají. Místem se projíždí jednokolejně, rychlost je snížena ze 130 na 50 kilometrů za hodinu. Poškozené místo je přímo v kozolupském nádraží.

Železniční správa chce, aby projektantská firma SUDOP a dodavatel, kterým bylo sdružení čtyř stavebních firem nazvané podle slavného vlaku Západní expres, problematické místo rychle opravili. Náklady na rekonstrukci dosáhnou podle Petra Koláře ze SŽDC 30 až 40 milionů korun. „Snažíme se najít společnou cestu, zkoušíme dát dohromady dohodu všech stran,“ dodal Petr Kolář.

Ačkoli projektant a dodavatel házejí vinu za pohyb koleje jeden na druhého, projektantská firma SUDOP už jako vstřícný krok zpracovala řešení. Kritické místo se podle nového projektu musí odtěžit, nahradit novou konstrukcí a znovu zasypat. Podle Petra Koláře bude možné využít současnou zeminu se štěrkem a dalšími složkami i stávající koleje. Navíc bude nutné opravit nedaleký silniční most Myslinka. „Musel by se asanovat, ale to je to nejmenší,“ uvedl Kolář.

Sdružení Západní expres, jehož členy jsou OHL ŽS, Skanska, Subterra a Leonhard Weiss, dosud jakoukoli spojitost své práce se sesuvem odmítalo a na důkaz dodržení všech podmínek výstavby předložilo nezávislé expertní posudky.

Více než stokilometrový koridor z Plzně do Chebu, který byl dostaven loni, stál asi 13 miliard Kč a zkrátil cestu rychlíkem o 16 minut. Kromě problému v Kozolupech nastal loni podobný problém také u stanice Plešnice, kde se sesunul boční svah u tratě. Na provoz sesuv nemá vliv, oprava bude stát několik milionů korun.