Mosty na Vyškovsku jsou přetížené, upozorňují policisté

Nesovice - Policie na Vyškovsku už delší dobu upozorňuje na havarijní stav několika mostů. Jeden z nich je přímo v obci Nesovice na hlavním tahu silnice E50 vedoucí z Brna na Uherské Hradiště. Další pak na silnicích druhých tříd, po nichž směřují nákladní auta z této páteřní komunikace směrem do Vyškova. Policisté varují, že situace může skončit vážnou dopravní nehodou.

Tato dopravní situace je o to vážnější, že řidiči nákladních automobilů, kteří by chtěli respektovat zákazové značky a nevjíždět na mosty s omezenou zatížitelností, nemají úseky kudy bezpečně objet.

Desítky naložených kamionů o hmotnosti i kolem 40 tun tak denně projíždí obcí Nesovice, kde je v těsné blízkosti nejfrekventovanější křižovatky mezinárodní silnice I/50 most, který má výhradní zatížitelnost 19 tun. To v praxi znamená, že na most nesmí vjet jediné vozidlo těžší než 19 tun. To se však nedodržuje a most se den ode dne stále více rozpadá.

„Nesovicemi projíždí od Vyškova především náklaďáky se štěrkem, ale samozřejmě i kamiony na Bučovice nebo na druhou stranu k Uherskému Hradišti. Když to tak vezmeme, E50 začíná v Paříži a končí v Moskvě. Ve skutečnosti by tu ale kamiony a nákladní auta neměly vůbec být. Jenže možnost objezdu vlastně neexistuje,“ vysvětluje starosta Nesovic Vítězslav Reška (KDU-ČSL).

Reportáž Markéty Bočkové (zdroj: ČT24)

Stejně nepříjemné překvapení čeká i na řidiče nákladního auta, který směřuje z Vyškova směrem do Bučovic nebo do Nesovic, aby pak dál pokračoval po hlavním tahu I/50 do Brna nebo opačným směrem do Uherského Hradiště. V obci Bohdalice se totiž z dopravního značení dozví, že nemůže jet dál ani po jedné, ani po druhé silnici druhé třídy. Na obou je totiž kvůli havarijnímu stavu dalších tří mostků (před obcí Kojátky, další most v obci Nesovice a v Kozlanech) zakázán vjezd vozidlům těžším než 17 tun. Řidiči tak musí úsek objet po silnici třetí třídy přes Rousínov (Komořany–Dražovice–Letonice). Objízdná trasa je dlouhá několik desítek kilometrů.

„Kamiony si tady zkracují cestu – jednak se vyhnou mýtu na D1 a zároveň ušetří tak dvacet kilometrů. Řešením by bylo nastavení pevné objízdné trasy a také pravidelné kontroly. Jenže při kontrole si stejně řidiči dají po vysílačkách echo a najednou tu projede jen zlomek toho, co jindy,“ stěžuje si starosta Kozlan Karel Pospíšil (nez.).

Policejní kontroly nic neřeší

Policisté nákladní vozidla musí z dané trasy odklánět a směřovat je na objízdné trasy po nevhodných a nevyhovujících komunikacích třetích tříd, které nejsou určené k takové zátěži. Dochází tak k poškozování povrchu vozovky a krajnic. V některých případech ani alternativní objízdná trasa neexistuje.

„Na most u Kojátek už připravujeme projekt. Je se v havarijním stavu a je tam už od roku 2009 instalované mostní provizorium. Chtěli bychom tam cestu narovnat. Bohužel v současné době řešíme dohody s ostatními vlastníky pozemků, kterých je více než 90, a domluva s nimi není vždy jednoduchá. Dříve než v roce 2014 ale oprava nezačne,“ hájí Správu a údržbu silnic vyškovský ředitel Zdeněk Gardelka.

Pokud by ale řidiči nákladních aut pokyny policie na místě nerespektovali, hrozí jim za porušení zákazu vjezdu na most pokuta až do 2 tisíc korun. Kontroly v blízkosti mostů by navíc policisté vzhledem k frekventovanosti nákladní dopravy museli provádět nepřetržitě.