Rath měl jako hejtman velké oči, oprava Buštěhradu zas krátké nohy

Praha – Bývalý hejtman David Rath proslul v čele středočeské krajské vlády několika nadmíru ambiciózními projekty. Jen realizace jednoho z jeho předvolebních slibů – proplácení jízdného pro žáky od 6 do 9 let - přišlo krajskou kasu na více než 300 milionů. V souvislosti s Rathovým krajským primátem se také mluvilo o realizaci středočeské královské univerzity nebo obří fotovoltaické elektrárně na bývalém vojenském letišti v Milovicích. Hospodaření regionu za své éry Rath nemůže označit za úsporné, jde o nejzadluženější kraj v zemi a jeho dluh každým rokem roste. Podle Mladé fronty DNES činil dluh necelou miliardu, na konci minulého roku se pohyboval už kolem 3,7 miliardy.

Finanční plnění předvolebních slibů sociálně demokratického hejtmana se postupem času stalo neúnosným, systém proplácení jízdného školákům se proto musel změnit. Jízdné si nakonec hradí sami, každý půlrok pak žádají krajský úřad o příspěvek.

Rath měl rovněž slabost pro Kutnou Horu, svou oblibu přetavil do věru štědrých dotací. V současnosti třeba probíhají opravy Jezuitské koleje, v projektu se počítá se stomilionovou částkou. Navíc ze severního křídla koleje chtěl Rath ještě v hejtmanském křesle vystavět královskou univerzitu středních Čech.

Galerie GASK - Jezuitská kolej
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Rath rovněž s oblibou sám sebe prezentoval jako velkého donátora sféry umění. Právě v Kutné Hoře otevřel Galerii Středočeského kraje (GASK), kde probíhají neobvyklé, ale také nákladné výstavy. V povědomí lidí nejen ve středních Čechách možná utkvěla také vzpomínka na Rathovu „bitvu“ za středověkou iluminaci, kterou v Londýně vydobyl v dražbě za obnos přesahující 17 milionů. Vystavený relikt si už prohlédly desetitisíce lidí.

Miliony korun mohl Středočeský kraj ušetřit také při stavbě nového mostu v Brandýse nad Labem. Místo projektu za 216 milionů korun existovala i levnější varianta, pokud by se zachovala část původní konstrukce mostu. Bývalý hejtman David Rath sice o této variantě věděl, podpořil ale dražší návrh. 

O tom, že existuje konkurenční návrh, věděl také náměstek pro dopravu Robin Povšík. Na radě se prý snažil prosadit, aby kraj drahý projekt ještě přehodnotil a levnější variantu alespoň prověřil, proti Rathovi ale neuspěl: „Preferoval, aby byla udržena původní varianta, byť ta varianta byla dražší než odhad nového technického řešení,“ uvedl Povšík. 

Další z megalomanských projektů – rekonstrukce zámku Buštěhrad, ale zřejmě Davidovi Rathovi zlomil vaz. Jak se zdá, z realizačního koláče ambiciózní rekonstrukce středověké stavby si chtěl také ukousnout své sousto, protikorupční policie ho však donutila ukousnutý díl zase vyplivnout.