Ministerstva se dohodla na modernizaci D1, práce začnou v září

Praha – Frekventovanou dálnici D1 čeká rekonstrukce za jednu a půl miliardy korun. Dostane nový povrch a oprav se dočkají i mosty a kanalizace. Dnes ministerstva životního prostředí a dopravy podepsala klíčovou dohodu k modernizaci. Začít s pracemi se má v září. Původně měly začít už o prázdninách, avšak Ředitelství silnic a dálnic prodloužilo tendr. Navíc proti stavbě protestují vlastníci motorestu u Rybiček na 42. kilometru dálnice, kde má zaniknout odpočívadlo. Resort se teď s nimi snaží domluvit.

Zástupci ministerstva dopravy a životního prostředí dnes podepsali generální dohodu o modernizaci dálnice D1. Ekologové tak dali své požehnání rekonstrukci klíčového tahu celé země, do projektu prosadili některá opatření jako přechody pro zvěř. „Dálnice je jednou z největších umělých bariér pro zvěř v ČR,“ poukázal náměstek ministra životního prostředí Tomáš Tesař.

Přechody vzniknou na 94. a 175. kilometru, budou dřevěné a stát za ně zaplatí 100 milionů korun. Původně přechody v projektu chyběly a hrozilo, že MŽP zcela zastaví plány na rekonstrukci tří úseků.

Práce začnou v září, vyřeší-li stát spor s provozovatelem motorestu

Oproti prvním plánům nezačne čerstvě schválená modernizace o prázdninách, ale nejdříve v září. Ředitelství silnic a dálnic o měsíc posunulo uzávěrku podávání přihlášek do tendru na dodavatele pro pět úseků, jejichž modernizace má stát 4,4 miliardy korun. Zatím se silničáři pokusí vyřešit další problém, kvůli kterému by se mohl začátek prací posunout ještě více. Provozovatel motorestu U Rybiček Lukáš Zajíček, jehož podnik stojí u dálnice, se totiž odvolal proti stavebnímu povolení na modernizaci autostrády.

Podle Zajíčkova právníka Michala Bernarda hrozí restauraci na 42. kilometru ve směru na Prahu po rekonstrukci dálnice zánik. Odbočovací a připojovací pruh totiž u odpočívadla nejsou, auta vjíždějí přímo do stoupacího pruhu pro kamiony. To však nadále podle ŘSD není možné.

Stát přitom zřejmě nepřistoupí na požadavek Zajíčkových, aby se upravil odbočovací pruh k odpočívadlu, které by tak mohlo fungovat i nadále. „Mělo-li by Ředitelství silni a dálnic dobudovat plnohodnotné připojení – to znamená v odpovídajících parametrech asi 250 metrů – je to zásah do řady dalších pozemků, které ŘSD nevlastní. Celý proces by se zásadním způsobem zbrzdil,“ vysvětlil zmocněnec ministra dopravy pro modernizaci D1 a bývalý ředitel ŘSD Jiří Švorc. Věří přitom, že se nakonec stát s provozovatelem motorestu dohodne a ten stáhne svůj rozklad.

Zpoždění bude, zatím se neví, jak velké

Co bude rekonstrukce znamenat pro řidiče, není jasné – silničáři tvrdí, že maximálně čtvrt hodiny zpoždění, jiné odhady mluví o hodině. „Česká republika nemá alternativní komunikaci,“ přiznal ovšem Jiří Švorc.

V zásadě bez velkých komplikací by mělo proběhnout rozšiřování dálnice. Co naopak šoféři pocítí, bude bourání mostů. „To bude asi nejzásadnější dopravní omezení, protože tam bude doprava zúžena na dva, případně tři jízdní pruhy, ale bude to v době víkendů,“ popisuje zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc. Rekonstrukce prvních pěti úseků má být hotová do konce příštího roku.