Nad J. Hradcem krouží kluzáky, mají národní slet

Jindřichův Hradec - I více než 60 let staré stroje v těchto dnech krouží nad Jindřichovým Hradcem při národním sletu historických kluzáků. V akci se představí zhruba dvě desítky z nejstarších modelů, které se v Česku vyskytují.

Dřevěné kluzáky, na nichž nyní piloti nad Jindřichovým Hradcem a okolím létají, už měly patřit do šrotu. Ale příznivci historických větroňů je postupně zachraňují a stále udržují v provozu. „Životnost těch strojů přitom skončila už před lety. Za minulého režimu je tehdejší SVAZARM většinou vyřadil z provozu. Naštěstí však existují nadšenci, kteří i tyto staré stroje umí opravit a stále s nimi létat,“ uvedl Martin Růžička z jindřichohradeckého aeroklubu.

Do vzduchu se tak dostane například i typ Zlín 24 Krajánek vyrobený v roce 1947. „To je první československý poválečný větroň,“ uvedl předseda Plachtařského Old Timer Klubu Tomáš Mezera. Řada strojů, které na akci do Jindřichova Hradce dorazily, pocházejí z 50. a 60. let minulého století.

Všechny větroně patří soukromým osobám. Většinou jde o piloty, kteří si historické kluzáky na vlastní náklady zrekonstruovali a udržují je v bezpečném technickém stavu. „Nedokážeme přesně vyčíslit, jakou mají ty stroje cenu. Ale odhaduji, že náklady na znovuzprovoznění starších větroňů činí tak 150 000 korun,“ řekl Růžička.

Plachtění na starších strojích se většinou věnují starší piloti. Pouze výjimečně se prý najdou mladí lidé, kteří se pro tento koníček nadchnou. Ví to i sedmasedmdesátiletý Milan Svoboda z Plzně, jenž stále patří mezi aktivní piloty. „Zkoušel jsem k tomu přivést i syna. Chvíli se tomu věnoval, ale po svatbě s tím skončil,“ uvedl bývalý mistr republiky v bezmotorovém létání. Podle něj je plachtění na starých strojích koníčkem, které snad ani nemá věkové omezení. „Člověk hlavně musí být zdravý a musí to mít rád,“ řekl Svoboda.

Reportáž Aleše Hazuky (zdroj: ČT24)