Vlaky z Česka přestanou jezdit do Norimberku

Praha/Plzeň – V prosinci přestanou jezdit vlaky spojující Prahu a Plzeň s německým Norimberkem. Bavorská železniční společnost (BEG), která vlaky z Česka za hranicemi platí, přesměruje všechny spoje od Prahy a Plzně na Mnichov. Oznámil to ředitel BEG Fritz Czeschka. Plzeňský kraj přijde o přímé spojení do francké metropole takřka poprvé v historii – i v době studené války projížděl přes Plzeň vlak mířící do Norimberka. Praha o „železniční“ spojení nepřijde, ačkoli nejde o vlak ve skutečném smyslu slova – mezi hlavními nádražími obou měst již dnes jezdí autobusy, které společně provozují Německé dráhy (DB) a Student Agency. Oproti stávajícím přímým vlakům jsou více než o hodinu rychlejší. Nezajíždějí ovšem do Plzně.

Cesta železničním expresem společností České dráhy a Länderbahn z Prahy do Norimberku trvá dnes po kolejích 4 hodiny a 49 minut, autobus firem Student Agency a DB jede po dálnici pouhé 3 hodin a 39 minut. Pro cestující je podle BEG volba jasná – přímé vlaky jsou využívány hlavně v Česku, přes hranice projíždí minimum cestujících. Proto se firma rozhodla odklonit od prosince všechny spoje ze Schwandorfu do Mnichova. „Je to důsledek konkurence DB, která nabízí časté autobusové spojení mezi Norimberkem a Prahou po kvalitní dálnici. Bez nové trati, jejíž stavbu spolková vláda opakovaně odkládá, nejsou pomalé vlaky konkurenceschopné vůči autobusům,“ zdůvodnil připravovanou změnu Fritz Czeschka.

Dnes jezdí dva přímé vlaky denně do Mnichova a další dva do Norimberku. Mají společnou trasu mezi Prahou a Schwandorfem. Ve Schwandorfu budou mít vlaky od Prahy i nadále přípoje, které zajistí poměrně komfortní spojení do Norimberku. S přestupem bude tak jako dnes možné cestovat z Prahy nebo Plzně do Norimberku i přes Cheb.

Je pozoruhodné, že i vlakům do Mnichova – rovněž provozovaným ve spolupráci ČD a Länderbahn – konkurují autobusy Student Agency a DB, které jedou zhruba o 50 minut rychleji než vlak. Zejména dopolední vlaky Praha – Mnichov a zpět jsou však stále vytížené turisty, navíc je po přímém spojení do bavorského hlavního města silná vnitrostátní poptávka za hranicemi. Spoje z Prahy jsou přitom bezkonkurenčně nejrychlejší.

Díky existenci autobusů, které zajíždějí k norimberskému hlavnímu nádraží a navazují na něj dálkové spoje do celého Německa, nepostihne přesměrování vlaků v Bavorsku tolik Prahu jako Plzeň. Ze západočeské metropole jezdily přímé spoje do Norimberku takřka od okamžiku, kdy železniční spojení vzniklo. Nepřerušila je ani železná opona. Západní expres Praha – Plzeň – Norimberk – Frankfurt – Paříž byl jediný dálkový vlak do západního Německa. V 90. letech jezdil přes Plzeň vlak Eurocity pokračující až do Dortmundu, později spojení zajišťovaly přímé vozy na mnichovském rychlíku a nakonec bylo obnoveno přímé spojení dvakrát denně. Nyní to, co nezahubila ani studená válka, končí.

Expresní autobusy zavedla DB poté, co přišla o zakázku na provozování vlaků v Německu, kterou jí přebrala soukromá společnost Länderbahn ze skupiny Arriva (dnes Netinera). Student Agency se na jejich provozu podílí od loňského prosince.