DPP hrozí, že nedostane dotaci na stavbu metra A do Motola

Praha – Pražskému dopravnímu podniku hrozí, že nedostane sedmimiliardovou dotaci na výstavbu metra A do Motola. Dopravní podnik totiž nesplnil podmínky Evropské komise, která chtěla prodloužením metra podpořit rychlejší spojení centra města s letištěm. Problém je i s podmínkou, že do zprovoznění nového úseku bude v provozu autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli na sídlišti Dědina, což požadoval posudek v rámci procesu EIA. Dnes rovněž vyšlo najevo, že DPP musí zaplatit pokutu 800 tisíc korun za špatně vypsaný tendr na úklid stanic metra. Uložil mu to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Jednou z podmínek kladného stanoviska odboru ochrany prostředí pražského magistrátu k výstavbě prodloužení metra bylo to, že úsek bude zprovozněn „až v návaznosti na realizaci a zahájení provozu autobusového terminálu a parkoviště P+R na Dlouhé Míli.“ Terminál měl být součástí modernizace železniční trati Praha–Kladno s odbočkou na letiště. Tato podmínka je ale v příštích letech nesplnitelná, podnik proto hledá náhradní řešení. 

Monika Lojínová, mluvčí DP hl. m. Prahy

„V současně době se připravuje k realizaci dopravní terminál Veleslavín, který bude kromě autobusového terminálu obsahovat i více než sto parkovacích míst P+R. V rámci schvalovacího procesu žádosti o dotaci z Operačního programu Doprava je Evropská komise o způsobu řešení této záležitosti průběžně informována.“

Kvůli úsporám ale původně hrozilo, že ani u stanice Veleslavín záchytné parkoviště nebude. Na Dlouhé Míli se navíc počítalo s výrazně větším parkovištěm, které mělo nabídnout několik stovek parkovacích míst.     

EK chtěla prodloužením metra podpořit rychlejší spojení centra města s letištěm

Brusel chtěl původně podpořit rychlé spojení centra Prahy s letištěm v Ruzyni. Praha řešila tento problém kombinací metra do Motola a rychlovlaku z Veleslavína do Ruzyně. Jenže Praha teď staví jenom metro a Brusel toto nekoncepční řešení považuje za porušení podmínek. 

Podle ministerstva dopravy se Evropská komise žádostí dopravního podniku o dotaci zabývá už od loňského srpna. Dvakrát ji vrátila k dopracování. „Zpracování těchto dodatečných informací je v odpovědnosti žadatele projektu, tj. Dopravního podniku hl. m. Prahy. V případě akceptování těchto dodatečných informací ze strany EK by následně již nic nemělo bránit dokončení schvalovacího procesu,“ konstatoval Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. 

Stavba metra bude stát podle cenové úrovně z roku 2008 zhruba 19 miliard korun. DPP by chtěl z EU získat dotaci asi 287,7 milionu eur (7,4 miliardy korun). Na část výstavby si podnik půjčí také od Evropské investiční banky (EIB). Nový úsek metra bude měřit přes šest kilometrů a měl by být zprovozněn v roce 2014. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila. Zastávka Dlouhá Míle tak z plánu vypadla. 

Dopravní podnik nesplnil podmínky EU (zdroj: ČT24)

DPP musí zaplatit pokutu 800 000 korun za chyby v tendru na úklid stanic metra. Pokutu dostal v březnu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Proti rozhodnutí úřadu podal dopravní podnik žalobu a žádal soud o přiznání odkladného účinku placení pokuty. Soud to ovšem zamítl.

Antimonopolnímu úřadu vadily podmínky tendru z roku 2008. Podle něj DPP nedovoleně omezil počet zájemců o zakázku pouze na firmy, které již služby úklidu ve stanicích metra zajišťovaly. Podle údajů ÚOHS se mohl do tendru přihlásit pouze uchazeč, jehož průměrný obrat za obdobnou činnost, jako byla ta v zakázce DPP, neklesl za poslední tři roky pod limit 20 milionů korun.