Vrchol sezony parních lokomotiv ozvláštní „Němky“

Lužná (Rakovnicko) – Mezinárodní příchuť má hlavní akce letošní sezony Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Setkají se válečné lokomotivy německé konstrukce, které se ve 40. letech během německých výbojů během druhé světové války rozšířily po celé Evropě a potom zůstaly v řadě osvobozených zemí jako kořistní. Do Lužné letos přijedou lokomotivy původně označené jako řada 52 z Německa, Rakouska, Polska a Slovenska a představí se také místní exponáty.

V Lužné bude o víkendu k vidění hned sedm válečných lokomotiv, které v Československu dostaly přezdívku „Němka“ – včetně verzí upravených pro vytápění mazutem. Přímo v muzeu ČD jsou doma stroje 555.0153 a 555.0301, ze Slovenska dorazila mazutová 555.3008, Německo zastoupují 52.7596 a 52.8079, Rakousko 52.100 a Polsko lokomotiva Ty2-911. Spolu s nimi budou v Lužné k vidění také rychlíková „Šlechtična“ 475.179 a nákladní „Štokry“ 556.036 a 556.0506.

Čtyři pětispřežní nákladní lokomotivy – dva „Štokry“ a dvě „Němky“ se postaví do čela zvláštního nákladního fotovlaku z Hostivic do Lužné. S hostujícími lokomotivami se potom návštěvníci železniční slavnosti setkají i v čele mimořádných osobních vlaků, které do Lužné přijedou v sobotu i v neděli z Prahy a v neděli ještě vyrazí na výlet do Měcholup.

Podobné tematické akce jsou v polovině června v Lužné již tradicí. Loňská akce byla sice poněkud skromnější, když se setkaly pouze dvě předválečné zelené rychlíkové lokomotivy (na podzim to ale vynahradilo setkání motorových „Brejlovců“), ale předloni se sjelo pět „Šlechtičen“ řady 475.1 a dříve například velké tendrovky nebo naopak „Bejčci“ známí zejména z lokálních tratí.

SETKÁNÍ LOKOMOTIV ŘADY 52

trasa:

  • Praha Masarykovo n. – Praha-Bubny – Praha-Dejvice – Praha-Veleslavín – Hostivice – Kladno – Stochov – Nové Strašecí – Řevničov – Lužná u Rakovníka a zpět
  • Lužná u Rakovníka – Měcholupy a zpět

odjezdy:

  • z Prahy: 8:10 (Masarykovo), 8:27 (Dejvice)
  • z Lužné16:40 (do Prahy), 11:00 (do Měcholup; pouze v neděli)
  • fotovlak z Hostivic: 12:39 (pouze v sobotu)

cena:

  • Praha – Lužná: 120 Kč (děti do 15 let 60 Kč)
  • Lužná – Měcholupy: 60 Kč (děti do 15 let 30 Kč)

Lokomotivy řady 52 začaly vznikat v roce 1942 pro válečné potřeby Německa. Šlo o velmi jednoduché a levné dvojčité pětispřežní (uspořádání 1'E) lokomotivy konstrukčně odvozené od předchozí řady 50. Vyráběly se napříč Evropou, často na úkor jiných strojů, jejichž výroba byla přerušena. ČMD se ovšem nedočkaly žádné přímé dodávky lokomotiv 52, pouze jich několik dostaly do nájmu. ČSD ovšem po válce dostaly téměř dvě stovky těchto strojů – kromě přímého válečného „dědictví“ jim připadlo i mnoho kořistních lokomotiv. „Němky“ byly označeny jako řada 555.0 (kořistní lokomotivy německé řady 50 se potom v Československu staly řadou 555.1, přestavbou řady 555.0 na vytápění mazutem potom vznikla řada 555.3). Vzhledem ke své početnosti tvořily jádro poválečné nákladní vozby ČSD. Poslední stroje 555.0 byly vyřazeny až počátkem 70. let, kdy začala být parní trakce ve velkém vytlačována a končily i další slavné typy lokomotiv. Ještě o desetiletí déle vydržely ve službě škodovácké nákladní lokomotivy řady 556.0, jejichž konstrukce vycházela právě ze starších „Němek“.