V Praze ubude linek MHD, místo souběhů pojedou metrobusy

Praha – Významnou změnu provozu svých tramvají a městských autobusů připravuje Praha. Od září chce upravit vedení linek tak, aby jich méně jezdilo souběžně. Aby však nebyla snížena kapacita, začnou v trasách dnešních souběhů jezdit tzv. metrobusy – páteřní linky s krátkými intervaly – a nové páteřní tramvajové linky. Město by díky připravovaným omezením a změnám mělo ušetřit na veřejné dopravě asi 400 milionů korun ročně.

V tramvajové dopravě se škrty dotknou tří linek – 15, 19 a 21. Jde vesměs o posilové linky jedoucí ve většině své trasy společně s jinou konkrétní linkou a nikde nejedou osamoceny – například tramvaje 21 jezdí s výjimkou dvou zastávek shodně jako tramvaje 17. Linky 15 a 19 ovšem fakticky v září nezaniknou, protože byly „dočasně“ zrušeny už na přelomu května a června kvůli výlukám na Letné a v Hostivaři.

Výpadek tří linek by se však neměl cestujících příliš vážně dotknout, protože Praha nechá posílit tzv. páteřní tramvajové linky. K současným 9, 17 a 22 budou mezi páteřní linky přidány ještě tramvaje 3 a 11. Tyto linky budou mít ve špičce pracovních dnů interval čtyři minuty, mimo špičku pět minut a o víkendech budou jezdit každých 7,5 až deset minut. Tramvajová doprava ve výsledku bude omezena v severovýchodní části města, naopak posílena například v oblasti Albertova, Seifertovy ulice či Nuslí.

Změny v tramvajové dopravě:

zrušené linky:

  • 15 (Nádr. Vysočany–Špejchar)
  • 19 (Nádr. Strašnice–Lehovec)
  • 21 (Nádraží Braník–Národní divadlo)

posílené (ale přetrasované) linky:

  • 3 (Vozovna Kobylisy–Nádr. Braník/Sídliště Modřany)
  • 11 (Olšanské Hřbitovy–Nám. Bratří Synků/Spořilov)

Podobná změna jako u tramvají proběhne také v autobusové dopravě. Některé linky budou zkráceny v úsecích souběžných s jinými linkami, například s metrem. Například autobusy 102 tak už nebudou jezdit v úseku Kobylisy–Nádraží Holešovice, autobus 154 ve Švehlově ulici či linky 218 na Evropské třídě.

Nově ovšem budou za páteřní prohlášeny i některé autobusové linky, vznikne tak síť tzv. metrobusů. Také na nich bude špičkový interval šest až osm minut a nasazeny především kloubové vozy. Mezi metrobusy bude zařazeno 38 linek, mimo jiné spoje číslo 112, 119, 135, 136, 140, 158, 167, 177, 180, 183, 197 a 253.

Reportáž Ley Surovcové (zdroj: ČT24)

Metrobusy jsou běžně k vidění v západoevropských městech, často jde o zvláštní systém s vlastními vyhrazenými pruhy nebo dokonce samostatnými komunikacemi a velkokapacitními vozidly. Podle pražského vedení bude jejich zavedení v české metropoli přínosem pro cestující, ačkoli budou muset častěji přestupovat. „Síť autobusových linek je dnes nepřehledná. Chceme, aby byl systém efektivnější a rychlejší,“ uvedl primátorský náměstek Josef Nosek.

Změny v autobusové dopravě:

zkrácené linky:

  • 102 (Staré Bohnice–Nádraží Holešovice) zkrácena do Kobylis
  • 117 (Kačerov–Poliklinika Modřany) zkrácena na Levského
  • 123 (Šmukýřka–Na Knížecí) zkrácena na Kavalírku
  • 130 (Sídl. Stodůly–Na Knížecí) zkrácena na Kavalírku
  • 154 (Koleje Jižní Město–Skalka) zkrácena na Nádr. Hostivař
  • 217 (Dejvická–Na Knížecí) zkrácena na Kavalírku
  • 218 (Sídl. Na Dědině–Dejvická) zkrácena do Divoké Šárky
  • 246 (Nádr. Radotín–Smíchovské nádr.) zkrácena na Sídl. Barrandov
  • 248 (Holyně–Smíchovské nádr.) zkrácena na Sídl. Barrandov

páteřní linky (metrobusy) – část současně přetrasována:

  • 102, 106, 112, 118, 119, 124, 125, 131, 133, 135, 136, 137, 139, 140, 144, 150, 154, 158, 167, 170, 174, 176, 177, 180, 183, 188, 189, 191, 193, 195, 196, 197, 200, 207, 213, 215, 235, 253

Zářijová změna se nijak nedotkne provozu metra ani městské železnice. K návrhu se nyní budou moci vyjadřovat městské části, podle ředitele Regionálního organizátoru Pražské integrované dopravy Pavla Procházky ale město při plánování změn často vycházelo z jejich požadavků. Praha doufá, že změnu bude moci zavést od září. Na podzim město systém vyhodnotí a případně od ledna upraví.