Karlovy Vary chystají odklizení kontaminované hlíny

Karlovy Vary – Karlovy Vary mají projekt na likvidaci jedovatého dědictví po konci druhé světové války – tedy odklizení tisíců kubíků kontaminované zeminy z centra města. Jedna z nejrozsáhlejších stavebních akcí v dějinách Varů bude stát soukromého investora stovky milionů korun. Zástupci magistrátu se ale bojí, aby nákladní auta nekomplikovala dopravu v centru lázní.

Problém Dolního nádraží začal 19. března 1945. Americké bombardéry tehdy na zem shodily bomby, aby přerušily nacisty okupovanou železnici. „Bylo to 170 tun trhavých bomb a asi 56 tun bomb zápalných,“ uvedl ředitel Státního okresního archivu Karlovy Vary Milan Augustin. Krátery po válce úřady nechaly zavézt hlínou z uhelných dolů. Ta ale obsahovala nebezpečný arsen. Později do okolí železnice při havárii ještě vytekla nafta. Těžká technika musí vyčistit plochu o rozloze dvanácti hektarů. „Jedná se o jeden z největších stavebních zásahů do centra města. Bude se odsouvat zhruba 100 tisíc kubíků zeminy,“ prohlásil mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary Jan Kopál.

Reportáž Antonína Bruštíka (zdroj: ČT24)

Už při stavbě obchvatu a městské haly si obyvatelé stěžovali na prach i hluk. Tentokrát by sklápěčky musely zajíždět ještě blíž k centru. Radní proto chtějí, aby hlínu odvážel ze staveniště vlak. Další výhrady mají k tomu, že těžké stroje vykopou místy až metr a půl hlubokou jámu, kterou zavezou jen zčásti. „Předpoklad následné sanace je navezení pouze třiceti centimetrů. Vznikne tam prostor, který je bezodtoký,“ poukázal náměstek primátora Jaroslav Růžička (nez.).

Podle obchodního ředitele jde soukromé společnosti o to, aby co nejméně zatížila město stavebním ruchem. „Zatížíme Karlovy Vary další dynamickou dopravou, dalšími nákladními auty, která budou zeminu hlínu jeden rok dovážet na místo a opět zpátky. Toto je ten spor, který máme,“ vysvětlil obchodní ředitel společnosti Lordship Juraj Šašlinský. Zástupci soukromé společnosti budou o podrobnostech projektu s radními dál jednat. Bez vyčištění plochy nebude možné v okolí nádraží postavit nové domy a parky.

Hlavní práce na odklízení kontaminované hlíny by měly začít v létě roku 2013.