Tendr na rychlíky pod palbou – stěžují si dopravci i odboráři

Ostrava – Tendr na provoz rychlíků na lince Ostrava–Opava–Olomouc, který vypsalo ministerstvo dopravy, se nelíbí odborářům. Odborové sdružení železničářů (OSŽ) proto podalo stížnost na podmínky soutěže k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Kritizují mimo jiné rozpory, které se týkají vlastnictví nádražních budov a dep. Nejde o první stížnost. Z podobného důvodu jako OSŽ se na antimonopolní úřad obrátily také České dráhy, které se podmínkami tendru cítí znevýhodněny. Stěžuje si také soukromý dopravce Abellio, který je naopak přesvědčen, že jsou znevýhodněni soukromí dopravci.

Hlavní předmět stížností ČD i OSŽ je obdobný: České dráhy vlastní nádražní budovy a budou je muset udržovat, ať už v soutěži vyhraje kdokoli. Podobná je situace také s depy, která patří ČD, resp. jejich dceřiné společnosti ČD Cargo. Pokud však v tendru na rychlíky vyhraje jiný dopravce, bude muset drážní depa také využívat. Například při servisních opravách potom může podle odborů docházet ke střetům mezi ČD a soukromým dopravcem.

Odboráři ale také poukázali na formální zdvojení tendru na rychlíky Ostrava–Olomouc. Podle předsedy sdružení Jaroslava Pejši ministerstvo dopravy poté, co posunulo termín pro podávání přihlášek, současně ponechalo v platnosti i tendr s původním termínem. „Prakticky na jednu zakázku vypsali dvě výběrová řízení,“ podotkl Pejša s tím, že to je postup, který zákon neumožňuje. OSŽ o úspěchu své stížnosti nepochybuje.

Chybu při posunutí termínu ministerstvo připustilo – v systému veřejných zakázek nebylo u jednoho z dokumentů uvedeno, že jde o opravné oznámení o zakázce, uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák. Tato chyba by ale měla být už opravena.

Kromě OSŽ a Českých drah, které vznesly podobné námitky, se proti podmínkám soutěže ohradil i soukromý dopravce Abellio. Tomu se nelíbí, že soukromí dopravci neznají příjmy z jízdného na rozdíl od Českých drah, které dnes rychlíky Ostrava–Opava–Olomouc provozují. Dráhy příjmy tají jako obchodní tajemství. Soukromá firma tvrdí, že tak nezná skutečné náklady, které dnes provoz rychlíků stojí.

Rychlíky na lince R27 Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc má vítěz tendru provozovat od roku 2014. Ministerstvo dopravy požaduje na trasu, která je z větší části neelektrizovaná, moderní soupravy s nízkopodlažními částmi, klimatizací, zásuvkami na drobnou elektroniku nebo připojením k internetu. Dnes na lince jezdí České drahy, které nasazují motorové vozy vyrobené ve druhé polovině 90. let minulého století. Kromě ČD ohlásil účast v soutěži také Regiojet a sdružení společností Leo Express a GW Trans Regio (dříve Viamont). Lhůta pro podání nabídek uplyne 16. října.