Vodní tok pod přehradou nemá dostatečnou kapacitu. Asi sto let starou štolu je proto nutné rozšířit, další, víc než kilometrovou, prorazit celou. Pracuje se hned na několika místech.
Tunely se razí v žulovém podloží v hloubce od 12 do 30 metrů. „Cyklus se skládá z několika kroků – navrtání, nabíjení vývrtů, odpal, odtěžení odpalu a zajištění prostoru primárním mostěním,“ popisuje práce stavbyvedoucí společnosti Metrostav Jiří Kocián.
U části obyvatel města budí stavba rozpaky - kvůli otřesům i tomu, že je v létě hladina přehrady o tři metry níž. „V přehradě budou sinice a asi to bude mít i dlouhodobější dopad,“ myslí si jeden z oslovených obyvatel.
Lidé si ale podle Povodí Labe neuvědomují, jaké riziko by oblasti pod přehradou v případě velké vody hrozilo. „Jablonec je výjimka v tom, že o problémech ví a dopředu je řeší,“ upozorňuje Jaroslav Jaroušek z Povodí Labe. Na Bílé Nise by měl nový systém znamenat ochranu proti padesátileté vodě, na Lužické Nise dokonce proti vodě stoleté.
