Novou MHD řidiči neznají. Budou autobusy bloudit?

Praha – Zásadních změn, které od soboty postihnou provoz pražské městské hromadné dopravy na mnoha místech, se obávají řidiči autobusů. Dosud jim nikdo neřekl, kudy jejich linky nově povedou, dokonce se obávají, že některé trasy ve skutečnosti nebudou pro autobusy sjízdné. K tomu se přidává obava z cestujících – ačkoli je dopravní podnik ve změnách nevinně, obávají se jeho zaměstnanci, že se stanou terčem zloby.

Řada městských linek přestane v Praze 1. září jezdit, jiné budou zcela přetrasovány. Například autobusů 246, 247 a 248, které stále ještě jezdí v oblasti Smíchova a Barrandova, už se cestující nedočkají. Kdo by chtěl dojet tramvají 3 z centra do Holešovic, ocitne se v Karlíně a půjde třeba na příměstský autobus 333 na Budějovickou, zjistí, že musí dojet metrem ještě o stanici dál, protože autobus bude začínat až na Kačerově.

Řidiči se obávají, že jako jediní odpovědní lidé, které mají cestující „na ráně“, stanou se právě oni terčem nespokojenosti – a to přesto, že dopravci nemají s přípravou změn nic společného, jde o dílo ROPIDu schválené městskou radou. „První na řadě bude řidič dopravního podniku, na kterého se obrátí cestující i s nadávkami a vulgaritami,“ předpokládá odborář Jiří Čada. Kromě ohlášených změn tras může zlobu cestujících ještě více prohloubit bloudění, které podle některých řidičů se zavedením nového systému nastane. „Vůbec neznáme jízdní řády, neznáme čas, jízdní dobu, neznáme konečné – jestli se tam srovnáme,“ říká necelý týden před velkou změnou řidič Antonín Krahulec, který pražskými ulicemi jezdí 33 let.

Lidé, kteří za změnami stojí, jsou však přesvědčeni, že jsou obavy přehnané. „Nemělo by nastat to, že by nám masivně bloudily autobusy po ulicích a nevěděly, odkud a kam jedou,“ slibuje náměstek primátora Josef Nosek, který odpovídá za dopravu v Praze a stal se tak tváří nové MHD.

Reportáž Evy Davidové (zdroj: ČT24)

I řidiči, kteří věří, že nezabloudí, mají ale z 1. září obavy. Na řadu linek, které dosud zajišťovaly klasické autobusy, nechá město nasadit kloubové vozy s vyšší kapacitou. Ty se na některých místech vyskytnou poprvé a řidiči pochybují, že se vejdou na všechna místa, kde s tím městská společnost ROPID počítá. Vedení dopravního podniku je ale optimistické. „Neočekáváme žádné výrazné komplikace,“ říká mluvčí firmy Aneta Řehková.

K novým jízdním řádům mají výhrady dopravní odborníci z ČVUT i městské části. Vedení města však změny navzdory všem výhradám schválilo. Zcela zaniknou čtyři tramvajové a devatenáct autobusových linek, posíleny budou spoje v nejvytíženějších trasách na úkor okrajových. Praha si od změn slibuje úsporu asi 400 milionů ročně. Pokud by se ukázalo, že nová MHD nefunguje, město by dokázalo připravit další změny nejdříve k lednu příštího roku.