ÚOHS prověřuje zakázku na opravu tramvajové trati v Liberci

Liberec – Libereckému dopravnímu podniku hrozí, že může přijít o 80 milionů korun z evropské dotace. Důvodem je údajné pochybení při zakázce na rekonstrukci tramvajové trati v centru města. Teď ji prověřuje antimonopolní úřad, stejně jako údajně nevýhodnou smlouvu dopravce se semilskou společností BusLine. Ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar je ale přesvědčený, že společnost ani v jednom případě nepochybila.

Úřad pro hospodářskou soutěž prověřuje rekonstrukci tramvajové trati z Liberce do Vratislavic, kde měl dopravní podnik pochybit tím, že zakázku rozdělil do dvou. Upozornili na to auditoři, kteří prověřovali Regionální operační program Severovýchod. Rekonstrukce se týkala úseku od Fügnerovy ulice přes Mlýnskou do Klicperovy a podniku nyní hrozí, že bude muset vrátit dotaci zhruba 80 milionů korun. „Odeslali jsme podklady a teď musíme počkat na rozhodnutí,“ poznamenal Wejnar. 

„Pokud by antimonopolní úřad rozhodl, že se jedná o správní delikt, tak bychom přistoupili k odejmutí dotace na tuto veřejnou zakázku,“ uvedla mluvčí ROP Severovýchod Eva Jouklová. Dopravní podnik ale argumentuje svými právními posudky a také tím, že vše konzultoval s regionální radou. O tom, co by případná ztráta peněz znamenala pro tak dost napjatý rozpočet, zatím vedení nechce spekulovat. 

ÚOHS prověřuje i smlouvu se společností BusLine

Na základě upozornění opoziční Změny pro Liberec prověřuje antimonopolní úřad také smlouvu se společností BusLine, která bez výběrového řízení zajišťuje pro dopravní podnik městskou dopravu v Jablonci a třetinu MHD v Liberci. Podle opozičního zastupitele Josefa Šedlbauera tím podnik přichází ročně o 15 až 30 milionů korun. V Jablonci jezdí semilský dopravce za 46,30 Kč za kilometr a v Liberci za 43,6 koruny. Přiměřená cena by však podle Šedlbauera byla 35 až 40 korun.   

Reportáž Michala Jemelky (zdroj: ČT24)

Podle Wejnara na tom dopravní podnik neprodělává. Sám dopravní podnik si přitom na komerčních linkách pro místní podniky účtuje jen 33 korun za kilometr. Podle předsedy představenstva dopravního podniku Romana Šotoly (ČSSD) dostalo město nabídku od ČSAD Liberec na zajištění dopravy s cenou jen 31 korun. „Na nejbližším zasedání městské rady se jí budeme zabývat, teprve pak můžeme zveřejnit podrobnosti,“ uvedl Šotola.   

Liberecký dopravní podnik je největší společností ve vlastnictví Liberce, který letos městskou dopravu dotuje 210 miliony korun. Od podzimu 2009 je menšinovým vlastníkem sousední Jablonec nad Nisou. Podnik s půlmiliardovým obratem přepraví ročně 36 milionů cestujících. Loni firma s 456 zaměstnanci dosáhla výnosů přes 557 milionů korun a hospodaření skončilo ziskem 1,305 milionu korun. Vedle městské dopravy provozuje dopravce i linku Liberec - Praha, autoškolu a má vlastní cestovní agenturu. Významné příjmy tvoří reklama.