Za ochranu žižkovského nádraží se staví i Praha 3

Praha – Dohady o osudu nákladového nádraží na pražském Žižkově stále neberou konce. Cenný funkcionalistický areál byl už dvakrát vyhlášen kulturní památkou, vlastník pozemku se ale pokaždé odvolal. Stále tak není jasné, zda původní celek z roku 1936 zůstane zachován, bude opraven, nebo dokonce zbourán. Právě rozhodnutí o statusu památky je pro další existenci nádraží zásadní. Zastupitelstvo Prahy 3 původně plánovalo na místě areálu vybudovat novou čtyřproudovou silnici, záměr ale přehodnotilo. Osudem nádraží se nadále zabývá ministerstvo kultury, které by mělo rozhodnout na podzim.

Praha 3 podle prvních návrhů chtěla nádraží zbourat a na místě nechat vybudovat tzv. jarovskou spojku, která měla propojit městský okruh s magistrálou. Podala kvůli tomu také požadavek na změnu územního plánu, nyní ale zastupitelstvo změnilo názor. Minimálně část nádraží by měla být jakožto památkový objekt zachována, celý areál by však čekala rekonstrukce. „Kloníme se k tomu, že by měla být na celé to území vypsána urbanistická soutěž, tak aby nejlepší návrh vznikl z jakési varianty toho, jak by mělo území i se zachováním budovy vypadat, “ řekl zástupce starostky Prahy 3 Matěj Stropnický.

Národní památkový ústav opakovaně žádal o uznání celého areálu za kulturní památku. První podnět podal už v roce 2003, tedy zhruba rok poté, co nádraží ukončilo provoz. „My si nesmírně ceníme unikátnosti tohoto místa. Patří k jedněm z největších funkcionalistických areálů na území Prahy, ale ve své době byl i nesmírně progresivním zařízením tohoto typu v rámci celé Evropy,“ zmínila ředitelka ústavu Naďa Gorynczová.

Ministryně kultury Alena Hanáková po březnovém jednání s šéfem resortu dopravy Pavlem Dobešem oznámila, že žižkovské nádraží může projít rekonstrukcí, i když bude památkově chráněno. „My jsme navrhovali, aby byl vyhlášen celý areál, nicméně je to průmyslová kulturní památka a jako taková snese jisté úpravy,“ přiznala Gorynczová.

Hlavní budova žižkovského nádraží byla koncem února již podruhé nepravomocně prohlášena kulturní památkou. Proti tomu se odvolal majitel - společnost Žižkov Station Development, konsorcium Českých drah a společnosti Sekyra Group. Případ tak znovu převzal ministerský odbor. V prvním případě tehdejší ministr Jiří Besser rozhodnutí zrušil a vrátil případ svým památkářům k přezkoumání.

V případě pražského nádraží v Bubnech zbavilo ministerstvo kultury v roce 2008 část nádraží památkové ochrany, v současnosti se jen čeká, až město zahrne projekt do územního plánu. Podle vznikající koncepce by tu mělo vyrůst celé nové město, genius loci má být zachován. „Předpokládáme, že na tomto území bude vše od bytové výstavby přes kanceláře po obchod. Počítáme i s univerzitním centrem,“ upřesnil projektový manažer Jan Sierocińsky-Vaněk.

Areál by rád pro své budoucí sídlo využil Národní filmový archiv (NFA), který má dnes nouzové a pronajaté prostory na několika místech v Praze. Archivu by ale stačila hlavní budova, pro využití dalších rozsáhlých skladových prostor by se musel spojit s některou další kulturní institucí, s níž by se o areál podělil.