ČD přesměrují nové motoráky – méně na Vysočinu, více do Liberce

Liberec/Jihlava – Více nových motorových vozů typu Stadler Regioshuttle RS1 dostane Liberecký kraj, stane se tak ale na úkor Kraje Vysočina. České dráhy používají k jejich nákupům příspěvky z evropských fondů, ty se ale týkají pouze třinácti z původně slíbených sedmnácti nových motoráků. Na nákupu dalších se kraj podle drah nechtěl podílet, na rozdíl od jiných regionů. Pravděpodobně si tak zbylé regioshuttly rozdělí Liberecký kraj, kde už vozidla tohoto typu jezdí, a Pardubický kraj.

Na společném nákupu sedmnácti motorových vozů označovaných jako řada 841, včetně čtyř, které nebudou spolufinancovány evropskými penězi, se původně domluvily České dráhy s Krajem Vysočina. Podle hejtmanského náměstka Libora Joukla se ale nedávno ukázalo, že budou nové vlaky dražší, než se předpokládalo – kvůli odpisům. Dráhy proto chtěly zvýšit roční příspěvek na úhradu regionálních vlaků, který zatím činí 260 milionů korun ročně. „Na tom jsme se nedohodli,“ uvedl náměstek Joukl.

Dráhy se tak rozhodly, že čtyři motoráky nakoupí pro jiné kraje, kde za ně dostanou více peněz než na Vysočině. „Částečně se podařilo v jiných regionech zajistit jejich spolufinancování z Evropské unie,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Vysočinští cestující by se ale stále měli již letos v prosinci vozit třinácti novými regioshuttly. Dlouho byl v regionu pouze jeden, další dodávky nabíraly zpoždění. Až letos v létě se objevily další. „V tuhle chvíli jezdí tři a dva stojí v Havlíčkově Brodě a čekají na papíry z drážního úřadu,“ uvedla krajská ředitelka ČD Lenka Horáková. Nové motoráky jezdí z Jihlavy do Humpolce, Žďáru nad Sázavou a z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Horní Cerekve. V Libereckém kraji naproti tomu jezdí již šestnáct vozů Regioshuttle, které dráhy přinutila přednostně nasadit na sever Čech vysoutěžená smlouva s přísnými postihy za zpoždění.

Vozy Regioshuttle vyrábí berlínská pobočka švýcarského Stadleru již od poloviny 90. let. Velmi rozšířené jsou v Německu, kde si je oblíbili zejména regionální dopravci, kteří jezdí na neelektrizovaných tratích. V Česku jezdí regioshuttly od loňského roku, a to hned ve dvou verzích – řada 841 s rychlostí až 120 km/h je určena pro běžné tratě, zatímco řada 840 s rychlostí až 100 km/h je upravena k provozu na sklonově náročných tratích hornatého Libereckého kraje včetně „zubačky“ Tanvald–Kořenov.