Loučení s olašským králem - Jana Lipu bude těžké nahradit

Ostrava – Za mimořádného zájmu médií a účasti stovek smutečních hostí se v ostravské katedrále Božského Spasitele olašští Romové rozloučili se svým zesnulým králem Janem Lipou. Ten zemřel v pondělí v nemocnici na následky selhání srdce. Na společném setkání v předvečer pohřbu se k uctění jeho památky sešli Romové z České republiky i zahraničí. Shodli se, že s Janem Lipou odešla velká osobnost olašské komunity, kterou bude těžké nahradit. O jeho nástupci se rozhodne teprve za rok, do té doby budou Romové za mrtvého krále truchlit.

Ostatky Jana Lipy byly asi hodinu před obřadem vystaveny v otevřené rakvi, lidé se tak mohli se zesnulým králem osobně rozloučit. Do rakve mu podle tradice dávali věci, které měl rád – karty, klobouk, cigarety, prsteny i láhev koňaku na přivítanou se zesnulými. Samotný obřad proběhl podle katolických zvyklostí, pouze místo varhan zahrála nebožtíkovi na poslední cestu cikánská kapela jeho oblíbené písně. Pohřeb byl podle romských tradic velkolepý, pro olašské Romy je účast na posledním rozloučení s jejich králem povinností. Romové totiž věří, že nebožtík je přijde po nějaké době navštívit, aby jim řekl, jak byl se svým pohřbem spokojen. 

Rakev s ostatky byla poté za doprovodu nejbližší rodiny převezena do Slezské Ostravy a uložena do rodinné hrobky. „Je vykachličkovaná, krásná, je do modra, protože údajně měl rád modrou barvu,“ charakterizoval hrobku hrobník Karel Spáčil, který ji přichystal. Rakev doprovázeli brněnští i ostravští olašští Romové, jejichž spory Jan Lipa před časem urovnal.

Olašské Romy nyní čeká rok trvající smutek, zvlášť přísný je pro rodinné příslušníky zesnulého krále. Manželka a děti budou muset celý rok chodit v černém a vyhýbat se například alkoholu či tanečním zábavám.

Olašskému králi zahrála na pohřbu cikánská kapela
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Do zámečku v Ostravě-Porubě se již včera sjelo více než 500 Romů z Česka, Slovenska, Polska, Německa, ale i Ameriky. Se zesnulým králem probděli podle tradice celou noc v předvečer pohřbu. Tzv. vartování má svá pravidla - muži pronášejí proslovy a zpívají smuteční písně, ženy sedí odděleně. „Hlídáme duši zemřelého, než odejde na druhý svět,“ přiblížil synovec Jana Lipy Josef Stojka. Ze setkání vyrazili smuteční hosté rovnou k domu zemřelého, odkud se smutečním pochodem vydali do katedrály.

O tom, kdo Jana Lipu na olašském trůně nahradí, se Romové zatím nechtějí bavit, berou to jako neúctu k nebožtíkovi a jeho rodině. „Zemřel olašský král, který byl velmi vážený v komunitě olašských Romů nejen v Evropě, ale po celém světě. Trochu se bojíme, že už se nenajde takový člověk,“ řekl předseda Unie olašských Romů Josef Stojka. Věří, že by funkci mohl zastávat jeho mladší syn Josef Daniš. Toho sám Lipa údajně již půl roku před smrtí určil jako svého nástupce. „Je rozumný, má předpoklady pro to být králem. Volba nového krále je ale zatím tabu, o tom budeme diskutovat až za rok,“ dodal Stojka.

Jan Lipa se narodil 19. ledna 1940 v obci Beluša na Slovensku. Před smrtí žil už jako starobní důchodce v Ostravě-Hrabůvce. Za svého mládí zažil ještě kočovný život olašských Romů. Dlouhé roky pak žil i v USA a Kanadě. Do Česka se vrátil až po sametové revoluci v roce 1991. V Česku si vydobyl velký respekt a pro olašské Romy představoval zákon.

Pohřeb romského krále Ostrava naposledy zažila v srpnu 1999. Tehdy se Romové loučili s Lipovým předchůdcem Josefem Smolkou. Zemřel po dlouhé nemoci ve věku 72 let. Romové věří v posmrtný život, a proto dávají do rakve věci, které měl nebožtík rád. V rakvi se objevují peníze, zlaté šperky, alkohol, svaté obrázky a karty. Podle zvyklostí nechávají přátele zesnulému na cestu na onen svět zahrát jeho oblíbené písně.