Současné cestování vlakem ze Znojma do Břeclavi znamená, že cestující stráví v motoráku obvykle hodinu a půl a při cestě dále do Brna ještě nejméně půl hodiny. Naopak přímé autobusy jsou v Brně za hodinu a čtvrt a cesta autem je ještě rychlejší. Po modernizaci znojemsko-břeclavské železnice by se situace mohla změnit, vlaky by potom mohly hrát prim v tomto úseku – kde nejsou kvalitní přímé silnice – i získat více cestujících až do Brna.
Výsledkem rekonstrukce jihomoravské transverzální trati má být kromě zvýšení traťové rychlosti až na 120 kilometrů za hodinu i zrychlení průjezdu stanicemi, kde se rychlost zvýší ze stávajících 40 na 80 kilometrů za hodinu, nádraží se přitom dočkají i dalších úprav. „Ve stanicích a zastávkách se zrekonstruují nástupiště a zvýší se jejich úroveň, aby bylo nastupování snazší. Zlepší se přístup pro lidi se sníženou pohybovou schopností,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.
Železniční správa chce dráhu z roku 1872 vybavit také novým zabezpečovacím zařízením. Zvýšit se má i zabezpečení železničních přejezdů. Mezi Znojmem a Břeclaví jich je dnes hned dvacet, které jsou chráněny pouze výstražným křížem. Během modernizace trati by měly dostat také výstražná světla nebo závory.