Náměstek primátora: Brněnské noční rozjezdy zatím nezdraží

Brno - Studenti v Brně dnes opět vyšli do ulic, tentokrát kvůli chystanému zdražení jízdného v takzvaných nočních rozjezdech. Vedení města však pobouřeným cestujícím vzkázalo, že ceny alespoň prozatím zůstanou stejné. Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana (ODS) byl totiž návrh, který by pro někoho znamenal zdražení rozjezdů, příliš komplikovaný. Magistrát teď společně s dopravním podnikem hledá alternativní řešení a zatím nemají zcela jasno ani v tom, zda taková úprava bude skutečně nezbytná.

Návrh vzešel z jednání mezi magistrátem a dopravním podnikem (DPmB). V budoucnu by si podle něj držitelé zlevněných předplatních jízdenek při nočních jízdách museli přikoupit ještě další lístek za 19 korun. Stejně tak by už nestačila pouze jednoduchá denní jízdenka. „Byl předložen dopravní komisi a v současné době je takříkajíc u ledu,“ uvedl Kotzian.

Zvažovaná změna, o které jako první informovala Česká televize, vyvolala v posledních dnech obrovskou vlnu nevole. Pod petici se podepsalo už přes osm a půl tisíce lidí. Kotzian však důrazně popřel, že by ze zdražení nočního jízdného sešlo kvůli jakékoliv iniciativě. Důvodem podle něj jsou spíše nedostatky v návrhu. „V mnoha ohledech byl příliš komplikovaný. Momentálně se zabýváme alternativními řešeními,“ uvedl.

Dodatkové jízdenky by měly DPMB přinést až pětadvacet milionů korun
Zdroj: ČT24/ČT Brno

„Po konzultacích s odborem dopravy brněnského magistrátu jsme dospěli k závěru, že začít vybírat od cestujících peníze na doplatkovou jízdenku zatím není technologicky možné. Zřejmě by to zdržovalo při odbavování cestujících v nočních spojích,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Konečné rozhodnutí však zůstává na městě. „Jediné, co nyní mohu říct, je to, že k 1. lednu 2013 určitě k žádné takové změně nedojde. Možná se ukáže, že taková úprava nakonec nebude nutná,“ dodal. 

Šetření je nevyhnutelné

Hledání řešení, co s chybějícími penězi v rozpočtu dopravce, se ale magistrát rozhodně nevyhne. „Nutnost uspořit asi 50 milionů ročně stále trvá a je možné, že mimo změny v tarifu bude třeba přistoupit i k jiným způsobům šetření,“ uvedl. Kromě zdražování jízdného magistrát uvažuje také o změnách ve vnitřní organizaci dopravního podniku nebo například o omezení provozu některých spojů.

Vzpoura na Facebooku

Na sociální síti Facebook vnikla stránka s názvem Zachraňme rozjezdy. Autoři uvádějí, že odmítají, aby i držitelé „šalinkaret“ museli platit za každé svezení rozjezdem. Na stránce je odkaz i na petici.

Nový nápad vedení města Brna uživatele sociálních sítí značně rozezlil. Na zmíněných stránkách za záchranu rozjezdů i na facebookových stránkách ČT Brno se objevily například následující komentáře:

„Já jen doufám, že je to hloupý žert.“

„Se zbláznili? Už tak stačí, že skoro každý čtvrtrok zdražují šalinkartu!“

„Jestli tohle projde, tak si myslím, že by to chtělo malou studentskou defenestraci.“

 „Proč rovnou nezruší celou MHD, když to nevynáší? Vždyť můžeme chodit pěšky.“