Srážka vlaku s chodcem otevřela novou černou statistiku

Velvary (Kladensko) – Po tragickém roce na železnici hned je našlápnuto na další. Vlaky jsou sice bezpečné, ale přesto na kolejích stále přibývá nehod, za které mohou nepozorní chodci. První letošní střet vlaku s chodcem neskončil smrtí, člověk, který vstoupil před osobní vlak, utrpěl zranění. Většinou ale takové srážky končí tragicky. Poslední loňská smrtelná nehoda na železnici se stala v pondělí ráno na Klatovsku.

Nehoda u Velvar se stala kolem třetí hodiny odpoledne. Příčiny srážky vyšetřuje Drážní inspekce, její mluvčí Martin Drápal ale naznačil, že viníkem může být chodec, který vstoupil na koleje. „Podle úseku trati předpokládám, že byl ten prostor veřejnosti nepřístupný a ten člověk tam neměl co dělat,“ zdůraznil. Po nehodě byla na trati přibližně hodinová výluka.

První letošní srážka vlaku s chodcem navazuje na nepříznivé statistiky posledních let, kdy počet podobných nehod překračoval 200 a počet mrtvých se šplhal nad 150 za rok. Loňská konečná statistika Drážní inspekce zatím není k dispozici, předloni na železnici zemřelo 220 lidí a dílčí statistiky roku 2012 naznačovaly, že se situace nelepší, naopak může být ještě o něco horší.

Podle statistiky, kterou nedávno vydala Evropská unie patří české a také slovenské železnice k nejnebezpečnějším z hlediska střetů vlaků s chodci nebo automobily. Například nefunkční výstražná světla u přejezdů přitom hrají v této statistice zcela okrajovou roli. „Zjišťujeme, že lidé dělají čím dál tím více chyb,“ upozornil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. SŽDC a Drážní inspekce dlouhodobě poukazují, že velkým problémem je rovněž hazard řidičů. Nejvíce nehod se totiž nestává na „nechráněných“ přejezdech s výstražným křížem, nýbrž na kříženích chráněných světelným zařízením bez závor.