Silnice jsou děravé a zůstanou tak až do jara

Jihlava – Zima sice ještě pořádně nezačala, ale silničáři už bědují. Proměnlivé počasí podle nich škodí silnicím více než vrstva sněhu a letošní škody už dosahují stovek milionů. Protože ale ještě nemá smysl dělat důkladné jarní opravy, komunikace zůstávají děravé a některé připomínají spíše tankodrom.

Na Vysočině jsou nyní ve špatném stavu silnice všech kategorií. Například při cestě do Okřešic na Třebíčsku mohou řidiči nabýt dojmu, že jedou po staré polní cestě. „Polňačka to není, je to silnice III. třídy,“ ubezpečuje však okřešický starosta Bohumír Vostál. Plná děr a s rozdrcenou krajnicí je ovšem i frekventovaná silnice II. třídy mezi Pelhřimovem a Jihlavou. Ačkoli silničáři záplatovali největší díry, příliš to nepomohlo – střídání mrazu a teplot nad nulou je podle nich pro odolnost záplat nejhorší.

Do oprav se navíc kraj příliš nehrne. „Ekonomicky se to jednoznačně nevyplatí. Zimní údržba je několikanásobně dražší a na jaře se to musí stejně udělat,“ poznamenal náměstek hejtmana Libor Joukl, ačkoli připustil, že největší díry je nutné záplatovat.

Podobný přístup volí v zimě i města ve svých ulicích. Opravy děr probíhají za provozu, netrvají dlouho – ale záplaty také dlouho nevydrží. Proto je nutné obnovovat je a doufat, že nedojde materiál. „Už jsme použili pět tun této směsi a další jsme objednali – tak uvidíme,“ řekl mluvčí Služeb města Jihlavy Martin Málek.

Až zima skončí, budou konečné opravy stát podle odhadu silničářů několik stovek milionů korun. Ještě lepší než záplaty by ale byla kompletní rekonstrukce silnic, která by ovšem vyšla na osm miliard.

Reportáž Blanky Poulové (zdroj: ČT24)