Místo vlaků Brno–Přerov pojedou celý týden autobusy

Brno – Na jednokolejné trati mezi Brnem a Přerovem začala výluka, která potrvá až do konce pracovního týdne. Práce neprobíhají celý den, v ranní i večerní špičce vlaky jezdí. Od 8:30 do 13:30 je však nutné přestupovat do autobusů, výluka se týká regionálních i dálkových spojů – v případě rychlíků jde o linky Brno–Bohumín a Brno–Olomouc–Jeseník. První den výluky provázel kromě nutných přestupů také zmatek – cestující se po vystoupení z náhradního autobusu nedozvěděli, ze které koleje pojede jejich rychlík.

Výluka železniční dopravy na trati Brno–Přerov proběhne ve dvou fázích. První potrvá do středy, tehdy bude vyloučena celá trať, resp. úsek z Vyškova do Přerova. Ve čtvrtek a pátek už bude mít omezení menší rozsah, vlaky nebudou jezdit už pouze mezi Brnem, resp. Vyškovem, a Kojetínem.

Rychlíky do Bohumína teď mimořádně začínají v Hulíně, kde do nich přestupují lidé z náhradních autobusů. Po příjezdu na nádraží ovšem byla řada cestující rozčarována – SŽDC, která výluku vyhlásila, jim totiž na informačních tabulích rychlík (který přes Hulín obyvkle nejezdí) vůbec nezobrazila. Nedozvěděli se tedy, na které nástupiště se mají vydat.

Trať č. 300
Zdroj: ČT24

Čtyři linky náhradních autobusů

V první fázi výluky jezdí náhradní autobusy na čtyřech linkách. Dvě nahrazují rychlíky Brno–Bohumín, jedna je expresní a jezdí od brněnského hlavního nádraží po dálnici do Hulína, kde bohumínské rychlíky mimořádně začínají a končí. Z Brna odjíždějí, resp. přijíždějí do Brna, ve stejný čas jako rychlíky. Druhá náhradní autobusová linka za rychlíky Brno–Bohumín je zastávková, spoje zastavují ve Vyškově a Kojetíně a končí v Hulíně. Kvůli dodatečným zastávkám odjíždějí z Brna o čtvrt hodiny dříve a také o čtvrt hodiny později přijíždějí.

Další náhradní linka jezdí místo rychlíků Brno–Olomouc–Jeseník v úseku Brno–Nezamyslice se zastávkami ve Vyškově a Ivanovicích. Poslední autobusová linka nahrazuje osobní vlaky, které ovšem nejezdí pouze v úseku Vyškov–Přerov. Autobusy jedou v celém tomto úseku, obsluhují všechny zastávky a končí u přerovského nádraží.

Náhradní autobusové linky Brno–Přerov

za rychlíky Brno–Přerov (–Bohumín)

  • linka Ex: Brno hl. n.–Hulín bez zastávky (jezdí podle jízdního řádu vlaků)
  • linka Z: Brno hl. n.–Hulín se zastávkami ve Vyškově a Kojetíně (odjezd/příjezd o čtvrt hodiny dříve/později)

za rychlíky Brno–Nezamyslice (–Olomouc–Jeseník)

  • Brno hl. n.–Nezamyslice se zastávkami ve Vyškově a Ivanovicích (jezdí podle jízdního řádu vlaků)

za osobní vlaky

  • Vyškov–Přerov obsluhující všechny zastávky (jezdí o pět minut dříve/později než vlaky)

Druhá fáze výluky, která začne ve čtvrtek, bude mít menší rozsah. Autobusy místo bohumínských rychlíků budou jezdit už pouze mezi Brnem a Kojetínem s tím, že na cestě zastaví ve Vyškově. Náhrada za osobní vlaky bude jezdit rovněž mezi Vyškovem a Kojetínem.

Vstup Martiny Tlachové (zdroj: ČT24)

Výluky postihují jednokolejku často, druhá kolej přibude až za několik let

Během výluky bude Správa železniční dopravní cesty, které trať patří a která výluku vyhlásila, opravovat trakční vedení a udržovat okolí trati – odstraňovat křoviny nebo větve, které by mohly bránit v rozhledu. Jednokolejná trať podobné výluky kvůli nutné údržbě zažívá pravidelně. Její rozšíření o druhou kolej sice stát připravuje, práce by ale mohly začít nejdříve v roce 2016. Výsledkem má být významná rekonstrukce trati, která by potom měla být uzpůsobena provozu až 200kilometrovou rychlostí.

Trať, kterou naleznou cestující v jízdním řádu pod číslem 300, proslula loni, kdy se po vykolejení nákladního vlaku ukázalo, že na trati neprobíhá dostatečná údržba. Drážní inspekce poukázala na povolené šrouby spojující kolejnice a pražce, SŽDC později přiznala odpovědnost.