Drážní úřad schválil jednotky Regiopanter

Plzeň – Elektrická jednotka Regiopanter, kterou chtějí České dráhy modernizovat regionální železniční dopravu na hlavních tratích v Jihočeském, Olomouckém, Ústeckém, Královéhradeckém a Pardubickém kraji, dostala poslední razítka od Drážního úřadu. Ve zkušebním provozu s cestujícími ovšem jezdí tyto nízkopodlažní soupravy již od loňského podzimu.

Jednotku Regiopanter vyrábí Škoda Vagonka v Plzni, podle výrobce se v jejím provozu dosud nevyskytly větší problémy. Naopak se vlaku podařilo poměrně rychle projít potřebnými zkouškami. „Prováděli jsme je s českými i zahraničními akreditovanými zkušebnami,“ poznamenal ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza. Jednotka mimo jiné prošla nárazovými testy, které odpovídají evropským technickým specifikacím TSI. „Určují například, že konstrukce musí odolat nárazu při rychlosti 110 km/hod. do těžkého nákladního auta zaklíněného na přejezdu,“ upřesnil ředitel Paruza.

České dráhy objednaly devatenáct jednotek Regiopanter ve třech variantách – jednosystémové tříčlánkové a dvousystémové dvoučlánkové a tříčlánkové vlaky. Škoda Vagonka je bude dodávat až do začátku příštího roku. Určeny jsou pro Jihočeský, Olomoucký, Ústecký, Královéhradecký a Pardubický kraj. Že se z nich nehnou, zaručuje „sleva“, kterou dráhy dostaly – kraje jim zprostředkovaly evropské dotace, jejich podmínkou ale je, že nové jednotky zůstanou v konkrétních regionech.

Jednotky Regiopanter

  • dvoučlánkové a tříčlánkové jednosystémové a dvousystémové elektrické jednotky
  • řadové označení: 440 (tříčlánková jednosystémová), 640 (tříčlánková dvousystémová), 650 (dvoučlánková dvousystémová)
  • uspořádání pojezdu: Bo'2'+2'Bo' (dvoučlánková), Bo'2'+Bo'2'+2'Bo' (tříčlánková)
  • délka přes spřáhla: 52,9 m (dvoučlánková), 79,4 m (tříčlánková)
  • hmotnost: 106 t (dvoučlánková), 160 t (tříčlánková)
  • trvalý výkon: 1 360 kW (dvoučlánková), 2 040 kW (tříčlánková)
  • maximální rychlost: 160 km/h
  • kapacita: 9 míst v 1. třídě, 138/232 míst ve 2. třídě

Regiopantery postupně nahrazují především soupravy starých vagonů tažené lokomotivou, oproti kterým jsou úspornější, cestující se s novými vlaky setkají také na některých linkách, kde jezdily starší elektrické jednotky.

Jednotky patří k úspěšnějším „dětem“ Škody. Na rozdíl od nich stále zůstává bez všech potřebných schválení elektrická lokomotiva typu 109E (řada 380). Představitelé plzeňské strojírny očekávali, že dostanou potřebná razítka na přelomu loňského a tohoto roku. Stále na ně však čekají.