Radnice nechtějí z R4 pomalejší silnici pro motorová vozidla

Příbram – Cesta z Prahy do Příbrami nebo Slaného může být již brzy pomalejší. Dnešní rychlostní silnice R4 a R7 totiž podle připravované změny dálniční sítě – kdy se rychlostní silnice „rozpustí“ do kategorií dálnic a rychlých státních silnic pro motorová vozidla – spadne do nižší kategorie. Radnice obcí, které jsou na těchto tazích závislé, se obávají, že rychlostní limit klesne na 110 km/h. Ministerstvo dopravy ale slibuje, že řidiči změnu kategorie silnic ve skutečnosti takřka nepoznají.

Většina dnešních rychlostních silnic má v tzv. novém pojetí dálniční sítě spadnout mezi dálnice, některé se ale dostanou do kategorie silnic pro motorová vozidla. Týká se to i tahů R4 a R7 z Prahy do Příbrami, resp. Slaného. „Nemohou spadat do chystané kategorie dálnice, protože nesplňují technické a bezpečnostní požadavky,“ poukázal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Odkázal přitom na prudké oblouky, příkrá stoupání nebo autobusové zastávky na obou rychlostních silnicích.

Novou verzi silnic pro motorová vozidla prezentuje ministerstvo dopravy jako zlepšení. Spadnou mezi ně totiž i některé kapacitní a bezpečné silnice, na kterých se zatím může jezdit nanejvýš 90 km/h – nově bude povolena 110kilometrová rychlost. Především radnice na Příbramsku se však obávají, že stejný bude rychlostní limit i na těch komunikacích, které dnes spadají mezi rychlostní (s limitem 130) a nebudou „povýšeny“ na dálnice. „Je to krok zpět, protože místo abychom silnice opravovali, provoz zrychlovali a zlepšovali bezpečnost na těchto komunikacích, tak vlastně jdeme opačným směrem,“ zlobil se příbramský starosta Pavel Pikrt.

Ministerstvo dopravy ale teď slíbilo, že na R4 stotřicítka zůstane. „Proti nynějšímu stavu se pro řidiče fakticky nic nezmění z hlediska zpoplatnění nebo z hlediska rychlostí,“ sdělil mluvčí Neřold.

Reportáž Milana Brunclíka (zdroj: ČT24)

Na Slánsku by to už mohlo být horší. Rychlostní silnice R7 patří mezi nejnebezpečnější komunikace tohoto typu v Česku – statistika organizace EuroRAP ji považuje za jeden z nejrizikovějších úseků dálnic a rychlostních silnic v zemi, pojišťovna Allianz opakovaně označila úsek u Makotřas za nejnebezpečnější místo nejen mezi dálnicemi a rychlostními silnicemi, ale i všemi tahy I. třídy. Problémem jsou oblouky, chybějící nájezdy i místy nekvalitní vozovka. „Nemůžeme ji hodnotit k silnicím, které jsou dobré,“ poznamenal Igor Sirota z Ústředního automotoklubu.

Mezi silnice pro motorová vozidla chce ministerstvo dopravy zařadit například také úsek dnešní R35 u Liberce (od Hradce Králové už to bude D35) a také některé čtyřpruhové silnice I. třídy. Rychleji se může jezdit například na silnici I/37 v úseku Pardubice–Hradec Králové nebo I/13 v severních Čechách. Změna začne podle premiéra Petra Nečase platit v průběhu příštího roku, možná již od jeho začátku.