Pendolinem bez Pendolina: ČD představí Railjet na ostravské lince

Praha – České dráhy zahájily předprodej místenek na pár spojů Supercity Pendolino, na kterém se však místo elektrické jednotky Pendolino 17. a 18. dubna objeví netrakční jednotka Viaggio Comfort (známá též jako Railjet). České dráhy nakoupí sedm takových souprav, nyní se rozhodly seznámit s nimi své cestující. Z Prahy do Ostravy a další den zpět ale pojede souprava v barvách Rakouských spolkových drah, ty pro ČD zatím nejsou hotové.

Jednotka Viaggio Comfort, která jezdí v Rakousku na spojích kategorie Railjet, pojede ve středu 17. dubna z Prahy do Ostravy jako spoj SC 513 (odjezd z Prahy hl. n. v 16:29), zpět jako SC 506 z Bohumína do Prahy (odjezd z Bohumína v 7:18, z Ostravy hl. n. v 7:27). Na palubu by se mohlo dostat více zájemců o svezení než do Pendolina. Kapacita netrakčních jednotek Viaggio Comfort je totiž o něco vyšší, než je tomu v případě Pendolin – ačkoli jsou také sedmivozové, ve druhé třídě jsou sedadla rozmístěna v uspořádání 2+2 po každé straně uličky. ÖBB navíc v těchto jednotkách nabízejí tři komfortní kategorie – to zatím znají čeští cestující z vlaků Leo Express. Ke svezení bude třeba místenka prodávaná za stejnou cenu jako obvykle pro Pendolino a jízdenka ČD.

Pro cestující na pražsko-ostravské lince bude svezení „railjetem“ unikátní. České dráhy chtějí sedm jednotek, které pořídí, nasadit na mezinárodní spojení Praha–Vídeň–Štýrský Hradec. Dříve dopravce uvažoval dokonce o nákupu patnácti jednotek, ty však měly jezdit kromě Rakouska také do Berlína.

Soupravy Viaggio Comfort vyrábí Siemens pro ÖBB od roku 2006, v řádném provozu jsou od jízdního řádu pro rok 2009 (tj. od prosince 2008). Netrakční jednotka je vlastně soupravou klasických vozů s řídicím vozem, jejichž výhodou je především úplná tlakotěsnost a lepší průchodnost mezi jednotlivými vozy, než je tomu u souprav sestavených z jednotlivých vagonů. Vzduchově vypružené podvozky SF400 jim umožňují jízdu až 230kilometrovou rychlostí. Oproti jednotkám, jako je Pendolino nebo německé ICE, však nemají viaggia vlastní pohon, potřebují proto lokomotivu.

Pořízením jednotek Viaggio Comfort by měl o něco omládnout park Českých drah pro dálkovou dopravu. Celkem 49 nových vozů nahradí na spojích Eurocity Praha – Vídeň stávající rekonstruované vagony, které potom budou moci vyrazit jinam a vystrnadit několik desítek nejstarších vagonů z expresů a rychlíků.