Startu oprav D1 už brání jen podpis smluv

Praha – Smlouvy jsou nachystány - úseky Lhotka-Velká Bíteš a Větrný Jeníkov-Jihlava budou prvními částmi dálnice D1, které čeká plánovaná oprava. S pracemi by se mělo začít už na konci dubna, přesné datum vyplyne z podpisu smluv se stavebními firmami. Ve výběrových řízeních na výše uvedené úseky zvítězila sdružení firem OHL ŽS s Alpine Bau a konsorcium Colas CZ a Porr.

V úsecích se nejprve rozšíří krajnice, poté se ve středovém pruhu připraví přejezdy a nakonec se celý provoz svede pouze na jednu stranu. „Vyjma krátkodobých dopravních špiček by v této situaci nemělo docházet ke vznikům kolon,“ tvrdí inženýr pro dopravní stavby Jiří Landa. Kolony však jistě přijdou při zúžení ze tří do jednoho pruhu nebo při rozebírání dálničního mostu. „To bude v některých časových obdobích vyžadovat skutečně jízdu jenom v jednom jízdním pruhu v každém směru. To je samozřejmě nesmírně kritické,“ říká k tomu dopravní odborník ČVUT František Lehovec.

U zbývajících tří plánovaných staveb se situace zkomplikovala v úseku Velká Bíteš - Devět Křížů, kde proti výsledkům výběrového řízení podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozklad společnost Eurovia. Zdržení v tomto konkrétním případě není podle ŘSD až tak závažné, se stavbou tohoto úseku se totiž v letošním roce nepočítalo. V úsecích Loket–Hořice a Šternov–Psáře ŘSD se čeká, zda se neúspěšní uchazeči rovněž neobrátí na antimonopolní úřad.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Dálnice, která spojuje dvě největší města v Česku, přesluhuje už 15 let. Rekonstrukce bude probíhat na pěti úsecích, a to za plného provozu.