Začátek opravy D1 stanoven: 9. května

Praha – Modernizace dálnice D1 konečně má termín zahájení, přípravné práce v odstavných pruzích začnou ve čtvrtek 9. května. První úseky, kam se stavební firmy nastěhují, budou Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.

Kdy začne oprava D1? Otázka, která létá ve vzduchu již skoro dva roky, konečně dostala odpověď. Kdo si po státním svátku 8. května vezme dovolenou a volno propojí s následujícím víkendem, může již po cestě domů vyzkoušet, nakolik se osvědčí opatření, která mají zabránit zácpám, naopak odjezd by ještě měl být bezproblematický. „Stanovený termín vyplynul z harmonogramu výstavby předloženého ze strany zhotovitelů. Volbu termínu přitom ovlivnily také ohledy na státní svátek 8. května, během kterého se očekává intenzivnější doprava na prodloužený víkend,“ uvedl mluvčí ŘSD pro modernizaci dálnice D1 Jan Studecký.

Události o modernizaci dálnice D1 (zdroj: ČT24)

Takřka během celé doby prací má zůstat provoz v opravovaných úsecích obousměrně ve dvou pruzích, byť užších a s omezeným rychlostním limitem. Práce v každém z 21 úseků potrvá déle než rok. Konkrétní harmonogram uzavírek se ale bude podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové ještě v průběhu stavby dolaďovat podle aktuálních potřeb.

Průběh prací

1. etapa – přípravná, od 9. května

  • provoz: 2+2 pruhy, každý směr ve svém pásu
  • rychlost: 80 km/h
  • kde se pracuje: krajnice
  • výsledek: provizorní rozšíření jízdních pásů, aby se do každého vešly 2+2 pruhy

2. etapa – přípravná, od 1. června

  • provoz: 2+2 pruhy, každý směr ve svém pásu
  • rychlost: 80 km/h
  • kde se pracuje: středový pás
  • výsledek: vznik průjezdů středovým pásem

3. etapa – příprava, od 15. června

  • provoz: 2+2 pruhy, výjimečně (v noci) zúženo do jednoho pruhu, oba směry v jednom pásu
  • rychlost: 80 km/h
  • kde se pracuje: mosty přes dálnici (demontáž)
  • výsledek: odstranění starých mostů přes dálnici

4. a 5. etapa – oprava, od července nebo srpna 8 měsíců + 3 měsíce zimní přestávka

  • provoz: 2+2 pruhy, oba směry v jednom pásu oddělené betonovým svodidlem
  • rychlost: 80 km/h
  • kde se pracuje: mosty přes dálnici, celé jízdní pásy
  • výsledek: opravená dálnice, která nebude tolik „drncat“
Modernizace dálnice D1
Zdroj: ČT24/novad1.cz

Oprava dálnice – strašák řidičů i lidí z okolí

Blížící se modernizace vyvolává obavy takřka u všech – řidiči se bojí kolon, obyvatelé obcí na okolních silnicích zesílení provozu, krajské úřady zničení silnic kamiony objíždějícími rozkopanou dálnici. „S dálnicí souběžná silnice je II/602 a my jsme do ní za poslední čtyři roky investovali zhruba jednu miliardu korun, tak si troufám říct, že to bude zmařená investice, kterou nám nikdo nevrátí,“ řekl náměstek vysočinského hejtmana Libor Joukl.

Že by byla některá z těchto obav odůvodněná, však odpovědné státní organizace a složky odmítají. „Vyjma krátkodobých dopravních špiček by v této situaci nemělo docházet ke vznikům kolon,“ uvedl inženýr pro dopravní stavby Jiří Landa. Kritická situace může nastat v době, kdy budou stavaři snášet mosty a bude potřeba výrazně omezit provoz, upozornil Landa. Podle mluvčí Vápeníkové ale k takovým úpravám dojde vždy jen v noci.

Provoz na dálnici D1
Zdroj: ČT24

Dopravní policie potom posílí hlídky, které zajistí, aby tranzitní nákladní doprava z dálnice nesjížděla, bezdůvodné by tak měly být obavy z velkého provozu v obcích i ze zničení krajských silnic. O tom, že stát sliby splní, však v regionech pochybují. Podle Joukla prakticky neexistuje způsob, jak donutit řidiče, aby zůstali na dálnici. „Z praxe víme, že chtít můžou, ale realita bude úplně jiná,“ zdůraznil náměstek. Zda se vyplatí objet rozkopanou dálnici, zkoušela také Česká televize. Výsledek byl nerozhodný – doba cesty z Jihlavy do Humpolce po dálnici (rychlostí 80 km/h) a po silnici II. třídy se lišila pouze o dvě minuty.

PRVNÍ OPRAVOVANÉ ÚSEKY:

  • 104. km Větrný Jeníkov – 112. km Jihlava
  • 153. km Lhotka – 162. km Velká Bíteš

VYBRÁNI DODAVATELÉ:

  • 41. km Šternov – 49. km Psáře
  • 66. km Loket – 75. km Hořice

TENDR POZASTAVEN ÚOHS:

  • 162. km Velká Bíteš – 168. km Devět křížů

OSTATNÍ ÚSEKY URČENÉ K MODERNIZACI DO R. 2018:

  • 21. km Mirošovice – 29. km Hvězdonice
  • 29. km Hvězdonice – 34. km Ostředek
  • 34. km Ostředek – 41. km Šternov
  • 49. km Psáře–56. km Soutice
  • 56. km Soutice – 66. km Loket
  • 75. km Hořice – 81. km Koberovice
  • 81. km Koberovice – 90. km Humpolec
  • 90. km Humpolec – 104. km Větrný Jeníkov
  • 112. km Jihlava – 119. km Velký Beranov
  • 119. km Velký Beranov – 134. km Měřín
  • 134. km Měřín – 141. km Velké Meziříčí-západ
  • 141. km Velké Meziříčí-západ – 146. km Velké Meziříčí-východ
  • 146. km Velké Meziříčí-východ – 153. km Lhotka
  • 168. km Devět křížů – 178. km Ostrovačice
  • 178. km Ostrovačice – 182. km Kývalka