Magistrála v centru pod zemí nebude, rada podpořila její humanizaci

Praha – Stavbě dalších plánovaných silničních tunelů zabránil pražský magistrát. Pod zem se v budoucnu nepodívají řidiči, kteří pojedou centrem města po Severojižní magistrále. Městská rada vzala na vědomí nesouhlas Prahy 1 a 2 se zahloubením magistrály v centru a zastavila přípravu změny územního plánu. Podpoří raději tzv. humanizaci magistrály – zrušení jízdních pruhů či stavbu nových křižovatek.

Zahloubení magistrály za 12 miliard korun začalo pražské vedení připravovat v roce 2008. Současný radní pro územní plánování Tomáš Hudeček (TOP 09) ho nyní označil za „megalomanský projekt, který byl kritizován řadou odborníků“.

Město nyní začne místo tunelů připravovat tzv. humanizaci magistrály mezi Spořilovem a severním předmostím Hlávkova mostu, která přijde na jednotky miliard korun. Velkokapacitní průtah tak má více připomínat běžné ulice, ubudou proto jízdní pruhy, naopak přibudou křižovatky. Město má čtyři studie, z nichž vybere jednu a podle ní bude v budoucnu postupovat. Jednotlivé varianty posoudí komise složená z náměstků primátora a dopravních odborníků. „Stanoví finální podobu,“ řekl Hudeček.

Severojižní magistrála vyrostla v průběhu 70. let, jde o pozůstatek tzv. roštového řešení průjezdu Prahou, který ovšem městské vedení záhy opustilo ve prospěch systému, který počítá s okruhy a radiálními přivaděči k nim. Protože alternativa k magistrále – ať už v podobě dalších magistrál, nebo vnějšího okruhu – neexistuje, funguje jako ústřední průtah Prahou, denně po ní projede na sto tisíc aut.