Vltava otevřela náruč lodím – od Hluboké do Hněvkovic

České Budějovice – Lodní dopravě na Vltavě se otevřel nový, osmnáctikilometrový úsek z Hluboké k Hněvkovické přehradě. Až dosud mohly lodě plout jen mezi Hlubokou a Českými Budějovicemi, nová část vodní trasy tak představuje výrazný krok ve splavňování Vltavy, které do budoucna počítá i s úsekem do Týna nad Vltavou.

Klíčem ke splavnění nově otevřeného úseku bylo vybudování plavební komory v Hluboké nad Vltavou, která překonává třímetrový výškový rozdíl. Náklady na její stavbu spolu s prohloubením koryta a vytvořením nových nástupišť vyšly Státní fond dopravní infrastruktury na 426 milionů korun.

Řada kritiků tvrdí, že miliony investované do obnovy vodní cesty představují mrhání peněz; starosta Hluboké Tomáš Jirsa ovšem oponuje tím, že splavnění Vltavy přinese do všech měst a obcí u řeky turisty a udělá okolí vodního toku ještě atraktivnějším. „Když na Baťově kanále ročně projede sedmdesát tisíc lidí, tak si lidé zcela jistě najdou i překrásnou trasu z Hluboké do Hněvkovic, a pak dál do Týna,“ argumentuje s tím, že v Holandsku nebo ve Francii z života kolem kanálů a řek profitují celé regiony.

Nový úsek splavněné Vltavy
Zdroj: ČT24

Hluboká chystá největší turistický přístav v Česku

Projekt Splavnění Vltavy je rozdělen na tři úseky: devítikilometrový úsek České Budějovice – Hluboká nad Vltavou, nově otevřená trasa Hluboká nad Vltavou – Hněvkovice a vodní dílo Hněvkovice – Týn nad Vltavou. V tuto chvíli tak chybí už jen dokončení poslední části; otevřít by se měla do dvou let a ohrozit by ji nemělo ani plánované rušení Ředitelství vodních cest.

„Jsem přesvědčen, že se nám podaří nastavit takový model, který nezastaví financování vodní infrastruktury a který umožní využít evropských prostředků v plné výši,“ podotknul generální ředitel vodních cest Jan Skalický.

Splavnění Vltavy od Hluboké dál na sever také umožnilo zahájit výstavbu sportovního přístavu; bude mít kapacitu pro 73 malých plavidel a jednu velkou osobní loď, což z něj učiní největší turistický přístav v zemi. V meandru na levé straně řeky pod zámkem má začít sloužit v roce 2014.

Reportáž o splavňování Vltavy (zdroj: ČT24)