Do Jeseníků elektricky? Svazek obcí Desné chce svou trať zmodernizovat

Šumperk – Svazek obcí údolí Desné, který vlastní železniční trať ze Šumperku do Koutů nad Desnou, chce své „dítě“ zrekonstruovat a elektrizovat. Věří, že díky zvýšení traťové rychlosti přijede nad Desnou více turistů. Na projekt zhruba za 400 milionů korun chce svazek obcí dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten o žádosti zatím nerozhodl.

O elektrizaci devatenáctikilometrové trati Šumperk–Kouty (s tříkilometrovou odbočkou do Petrova) se její vlastník pokouší již podruhé. Před šesti lety však s žádostí o státní dotaci neuspěl, a tak projekt ustrnul. V případě, že by tentokrát uspěl, chce svazek obcí zahájit modernizaci své železnice v polovině příštího roku, práce potom potrvají zhruba rok. Elektrizace v tom případě naváže na nedávnou rekonstrukci trati ze Zábřehu do Šumperku.

Součástí rekonstrukce horské trati má být její elektrizace a také zvýšení rychlosti o 10 až 30 kilometrů za hodinu, elektrické vlaky by tak do Jeseníků jezdily až 80kilometrovou rychlostí. Pro svazek obcí, kterému dráha patří, je podstatné přitáhnutí nových cestujících. „Základním cílem stavby je přímé železniční spojení obcí údolí Desné s krajským městem Olomouc a dalšími významnými městy kraj,“ uvedl autor oznámení pro informační systém EIA Dalibor Vostal. Výhledově plánuje majitel ještě drobné prodloužení trati až ke spodní stanici koutské lanovky.

Železnice ze Šumperku do Koutů nad Desnou je jednou z mála soukromých tratí v Česku s veřejným provozem. Stát ji svazku obcí předal v roce 1997, kdy železnici vážně poškodila povodeň. Tehdejší státní dráhy ji už nechtěly opravit, obce ale nechtěly zánik své trati připustit. Dnes na ní na objednávku Olomouckého kraje a Svazku obcí údolí Desné provozuje osobní dopravu moravská pobočka nadnárodního dopravce Veolia Transport starými motorovými vozy. Ročně jimi cestuje na 360 tisíc lidí.