Modernizace D1 přivedla do východních Čech více přetížených kamionů

Pardubice – Že začaly práce na dálnici D1, poznali lidé i na místech od „déjedničky“ značně vzdálených. Na první pohled je to patrné ve východních Čechách, kudy se teď hrnou kamiony od Prahy na Olomouc. Policisté se na ně teď zaměřili, jsou přesvědčeni, že mnoho z nich je přetížených.

Cesta z Prahy do Olomouce trvá při cestě přes Brno po dálnici D1 a rychlostní silnici R46 necelé tři hodiny, jízda přes Hradec Králové po dálnici D11 a silnici I/35 je asi o půl hodiny delší. Při cestě kamionem je rozdíl menší vzhledem k omezení rychlosti na 80 km/h – a když dojde na dálnici ke komplikaci, je rázem cesta přes Hradec mnohem výhodnější. Co je však dobré pro řidiče, škodí zatíženým silnicím, především tahu I/35, který – přes dlouhodobé plány na přestavbu do podoby rychlostní silnicie – má stále podobu klasické dvouproudé komunikace.

Nejhorší vliv na stav silnice mají kamiony, které jsou ve špatném technickém stavu. Policisté se ho rozhodli prověřit a zjistili, že najít vůz, který je v pořádku, není snadné. Ze 110 kamionů, které během třídenní akce zkontrolovali, mělo přes 70 buď technickou závadu, nebo byly přetížené. Polský kamion se dřevem měl dokonce šestitunovou nadváhu. „Neustále řidiči porušují pravidla silničního provozu: Vozidla jsou v nepořádku, technický stav je špatný, vozidla jsou přetížená,“ zlobil se vrchni komisař pardubické krajské policie Pavel Hajdů.

„Objížďky“ vedou také po kolejích i vzduchem

Kromě cestování přes Hradec Králové po D11 a silnici I/35 také lidé častěji objíždějí dálnici D1 vlakem. České dráhy se ale zaměřují především na ty, kteří cestují výhradně mezi Brnem a Prahou, bohatá nabídka spojení je na koridoru přes Pardubice. Naopak rychlíky jezdící zhruba souběžně s dálnicí přes Havlíčkův Brod a také spoje z Brna do Jihlavy budou dráhy na přání ministerstva dopravy v červenci částečně rušit.

Erik Knajfl o kontrolách kamionů (zdroj: ČT24)

Poslední „objížďka“ rozkopané dálnice D1 vede vzduchem. Český distributor italských ultralehkých vrtulníků Heli-Sport: „Podnikatelé mají z opravy dálnice D1 zřejmě značné obavy. Hodně se jich nyní vyptává na podmínky, za jakých si lze u nás pořídit ultralehký vrtulník, přičemž zmiňují rekonstrukci dálnice,“ uvedl Ivo Brumar z distribuční společnosti Mamba Air. K získání pilotního průkazu na ultralehký vrtulník je ovšem nutné absolvovat speciální kurz, který zahrnuje 40 letových hodin, jejich ceny potom přesahují tři miliony korun.

Modernizace „déjedničky“ začala v první polovině května. Ředitelství silnic a dálnic ji rozdělilo do 21 etap, z nichž dvě už začaly, další dvě začnou ještě letos. Během prací zůstanou obousměrně řidičům k dispozici dva pruhy, ovšem s občasnými rozsáhlejšími uzavírkami. Například na noc ze soboty na neděli 8. a 9. června naplánovali silničáři úplnou uzavírku mezi Humpolcem a Jihlavou kvůli demolici mostu nad dálnicí.