Kraje opět táhnou do boje za státní podporu regionálních vlaků

Plzeň – Po dvou letech se opět schyluje k boji krajů s vládou o příspěvky na financování regionální železniční dopravy. Vláda totiž chce zmenšit svůj podíl na financování regionálních vlaků z 2,6 miliardy na 2 miliardy. To kraje odmítají s tím, že by musely snížit objednávku osobních a spěšných vlaků o 40 procent.

Memorandum, které krajům zaručuje státní příspěvek na objednání regionálních vlaků, vzniklo koncem roku 2009, kdy České dráhy přišly s tím, že dosavadní úhrady vůbec neodpovídají skutečným nákladům. Kraje však reagovaly tím, že žádné peníze navíc nemají – stát jim totiž kdysi uložil, aby si samy platily za regionální dopravu, aniž by změnil rozpočtové určení daní. Vláda Jana Fischera slíbila, že chybějící peníze nahradí zvláštním příspěvkem, k jehož placení se zavázala memorandem. Nečasova vláda přišla o dva roky později s tím, že memorandum považuje za nezávazné, po tvrdém přetlačování s hejtmany se ale rozhodla příspěvek dále vyplácet. Nyní ale prostřednictvím nového zákona o rozpočtovém určení daní znovu navrhla jeho snížení téměř o čtvrtinu.

Kraje snížení příspěvku od státu jednomyslně odmítly. „Kraje se musí jako řádný hospodář domáhat závazků, které mají podepsané se státem. Ten memorandum podepsal dobrovolně na deset let a my jenom chceme, aby stát plnil smlouvu,“ uvedl plzeňský hejtman a předseda dopravní komise Asociace krajů Milan Chovanec (ČSSD). Upozornil, že snaha snížit příspěvek na regionální vlaky zdaleka není jediným vládním zásahem do krajského hospodaření. „Ono je tady 30 milionů na železnici, tady 100 milionů Kč v rámci úhradové vyhlášky pro nemocnice a dalších 100 milionů korun na zvýšení DPH, které není kompenzováno, a opravdu už není kde brát,“ podotkl hejtman Chovanec.

V Plzeňském kraji by podle hejtmana znamenalo snížení státního příspěvku omezení rozsahu regionální železniční dopravy asi o desetinu, počet cestujících by pak mohl klesnout až o 40 procent. Hejtmanský náměstek z Olomouckého kraje Antonín Macák upozornil, že by to vedlo k výraznému zhoršení pohybu pracovní síly. „Proč je škrtáno právě 600 milionů korun, nám dnes ani náměstek ministra dopravy či zástupce ministra financí seriózně nezdůvodnil. Řekli nám jen, že plní politické zadání,“ dodal Mačák. Stát by podle něj naopak měl krajům přidat o inflaci, za tři roky by se jednalo o dodatečných 420 milionů, které kraje nedostaly.

Vydáno pod