Vlaky už jezdí do Jílového, z Liberce do Lípy ale nepojedou ještě dlouho

Mělník/Ústí nad Labem – Železnice kvůli povodni přišla o hlavní nákladní magistrálu z Kolína do Ústí nad Labem. Výluka přetrvává mezi Mělníkem a Štětím. Nejvíce zasaženy jsou však jiné trati, které voda podemlela a jejich oprava se může protáhnout až na několik měsíců. Špatné vyhlídky má především rychlíková trať z Liberce do České Lípy, nějakou dobu potrvá také oprava kouřimské lokálky a trati Lovosice–Louny. Naopak na trati u Jílového u Prahy odpoledne výluka skončila. Celková výše povodňových škod na státních železničních tratí činí 680 milionů korun.

Informace o výlukách na železnici (web ČD).

Zatím poslední zprovozněnou tratí je Posázavský pacifik Praha–Čerčany, kde odpoledne téměř po týdenní výluce zprovoznila Správa železniční dopravní cesty úsek mezi Luky pod Medníkem a Jílovým u Prahy. Podle mluvčího správy Jakuba Ptačinského ohrožoval dopravu nestabilní skalní masiv u trati, který nechali železničáři zabezpečit.

Odpolední novinkou je také znovuotevření zastávky Velká Chuchle na trati Praha–Beroun. Velká voda zatopila její podchod, vlaky na ní od pondělí nezastavovaly.

Oprava poškozených tratí potrvá i několik měsíců

Trať Liberec–Česká Lípa je podemletá mezi obcemi Křižany a Rynoltice. Neteče zde žádná velká řeka, trať poničily rozvodněné potoky. Skončila podobně jako například navazující dráha z České Lípy do Děčína po povodních v roce 2010 – koleje místy vedou vzduchem, nelze ani pomyslet na to, že by po nich mohl projet vlak. Těch zde přitom nejezdí málo, jde o důležitou spojnici, po které jezdí i rychlíky spojující krajská města Liberec a Ústí nad Labem. Cestující z nich teď ale musí přestupovat do autobusů a bude to tak i několik dalších měsíců. „Není vyloučeno, že bude třeba ho postavit znovu včetně zabezpečení či opěrné zdi, aby se podobná událost neopakovala,“ upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský s tím, že taková stavba přijde až na sto milionů korun. Oprava zatím nemůže začít. „Trať stále pracuje, svah stále ujíždí a poškození nejsou konečná,“ vysvětlil Ptačinský.

Hlavní severočeská trať není jedinou železniční „obětí“ povodní. Poničená je také lokálka Pečky–Kouřim, ačkoli ne v takovém rozsahu. Dlouho trvalo, než se podařilo zavést alespoň náhradní autobusovou dopravu, vlaky se na ni vydají během týdne až čtrnácti dnů, až SŽDC dosype chybějící těleso trati. Podobným způsobem a podobně dlouho bude trvat také oprava úseku Chotiměř–Úpořiny na trati z Lovosic do Teplic.

Poškození trati Pečky–Kouřim
Zdroj: ČT24

Klíčová trať pro nákladní dopravu zůstává pod vodou

Trať, která vede po pravém břehu Labe z Kolína do Ústí nad Labem, rovněž ještě není průjezdná, a to v úseku Mělník–Štětí. Dráha je důležitá pro nákladní dopravu, která tudy objíždí Prahu, ale jezdí po ní i rychlíky a osobní vlaky. Cestující z nich musí přestupovat do náhradních autobusů, oproti minulým dnům se však už nemusí bát, že dráhy některý spoj v části trasy zruší. Provoz rychlíků v úseku Mělník–Kolín ovšem mimořádně zajišťují staré elektrické jednotky.

Kdy bude možné obnovit provoz, zatím železniční správa neví. Zjistí to až poté, co voda opadne. „Ještě nevíme, co na nás čeká,“ poznamenal mluvčí.

Z Ústí nad Labem do Prahy si vlaky vozí zpoždění

Téměř týden uplynul od chvíle, kdy se pod vodou ocitlo kolínské nádraží a vlaky z Prahy na Moravu jezdily po zdlouhavých objížďkách. Ani nejdůležitější trati zařazené do systému tranzitních koridorů se však z povodní ještě nevzpamatovaly. Nejméně spolehlivá je doprava na trati po levém břehu Vltavy a Labe z Prahy přes Kralupy nad Vltavou, Lovosice, Ústí nad Labem a Děčín dále do Drážďan. Zabezpečovací zařízení na ní vypadává, vlaky proto jezdí se zpožděním. Spoje Eurocity mimořádně zastavují v Kralupech nad Vltavou, v Ústí nad Labem zase cestující nemohou do zaplaveného podchodu na hlavním nádraží a po vystoupení z Eurocity je ještě čeká cesta zvláštním vlakem na suché západní nádraží.

Povodeň u nádraží Dolní Žleb
Zdroj: Krizovamapa.cz/Havran

Protože povodeň nezmizela na hranicích, komplikovaná je i doprava dále do Německa. Dálkové vlaky do Drážďan sice jezdí, nezastavují však v Bad Schandau, osobní vlaky končí v Dolním Žlebu. Nádraží v Německu jsou uzavřena a zaplavena.

Železniční náhradní doprava

Ústí nad Labem, Děčín a částečně také Praha naopak železnici vděčí za zachování spojení do oblastí odříznutých velkou vodou. Ústí přišlo o silniční mosty, pouze ten železniční zůstal bezpečně nad vodou. Ze západního nádraží do Střekova proto začal jezdit kyvadlový vlak, který stále slouží nejenom jako náhradní MHD, ale také jako sanitka a zásobování pro střekovské obchody. Kvůli zaplavení pobřežní silnice se železnice stala jediným spojením také se čtvrtí Vaňov. I tam začaly jezdit zvláštní vlaky, později začaly na provizorní vaňovské zastávce zastavovat běžné regionální spoje.

Děčín skončil jen o trochu lépe než krajské město. Pro dopravu ve městě je železnice rovněž klíčová, průjezdný sice zůstal jeden most, najet na něj je však možné pouze po objížďkách. Jezdí proto zvláštní vlak přes železniční most.

V Praze také jezdila náhradní železniční doprava, mezi Vysočany, centrem a Smíchovem částečně nahrazovala vyloučené metro. Po zprovoznění podzemní dráhy už nejezdí. V provozu však zůstává jiná nová linka z Masarykova nádraží do Čakovic, častěji než obvykle jezdí linka Libeň–Holešovice–Sedlec–Roztoky.