Místo rychlíků pojedou do Chebu pendolina, plánují dráhy

Praha – Návrhy jízdních řádů pro rok 2014 začaly zveřejňovat krajské úřady nebo jejich firmy, které se zabývají organizací veřejné dopravy. Cestující se tak mohou začít seznamovat s plánovanými škrty v regionální železniční dopravě, které zatím ohlásil především Plzeňský kraj, ale také úpravami, které se dotknou dálkových vlaků. Velkou proměnu chystají dráhy na rychlíkové lince Praha–Plzeň–Cheb, po které nově bude jezdit jenom minimum „starých“ rychlíků. Nahradí je vlaky SC Pendolino, které zastaví i ve Stříbře a Plané.

Jednotky Pendolino začaly do Plzně, Chebu a Františkových Lázní pravidelně zajíždět již loni, avšak zatím jezdí do západních Čech pouze o víkendech a – stejně jako na své staré trase z Prahy do Ostravy – zastavovaly pouze na několika významných stanicích. Návrh jízdního řádu pro příští rok naznačuje zásadní změnu – pendolina budou do Chebu, popř. Františkových Lázní jezdit denně, mezi Prahou a Plzní sice nebudou zastavovat, mezi Plzní a Chebem ovšem obslouží kromě Mariánských Lázní i Stříbro, Planou a některé spoje i Lázně Kynžvart. S tím jde ruku v ruce zkrácení většiny dosavadních chebských rychlíků do Plzně, ale i plánované zlevnění místenek do vlaků Supercity. Dosud za ně dráhy chtěly až 200 korun, v červnovém čísle svého časopisu ČD pro vás ale oznámily, že je zlevní na úroveň běžných jízdenek, budou tedy za 35 korun v pokladně a zdarma na internetu.

Proměna rychlíkové linky Praha–Cheb, kterou cestující dlouho kritizovali kvůli zastaralému vozovému parku, může být symbolem nového jízdního řádu, který začne platit 15. prosince, ale zdaleka to nebude jediná změna. Některé kraje připravují škrty v regionální dopravě, Plzeňský kraj chce omezit osobní a spěšné vlaky o sedm procent.

Návrhy železničních jízdních řádů 2014

K návrhům jízdních řádů se mohou lidé vyjádřit buď přímo objednatelům dopravy, nebo prostřednictvím obcí. Pokud napíší objednatelům, musí se v případě osobních a spěšných vlaků obrátit na kraje nebo jejich společnosti, které dopravu organizují, jako je pražský a středočeský ROPID či jihomoravský KORDIS. Rychlíky, expresy a některé vlaky Eurocity jezdí na objednávku ministerstva dopravy, ovšem všechny vlaky (s výjimkou nočních rychlíků) z Prahy do Ostravy jezdí podle vůle samotných dopravců. Připomínky je možné posílat zhruba do poloviny července.